Smockan hängde i luften

Av G. Tikotzinsky • 2008-12-27 • Kategoriserat under: Israel

kan väl vara ett uttryck som adekvat beskriver förhållandet mellan Hamas och Israel de senaste två veckorna. Israel har gjort allt för att lugna ner situationen och bevara den begränsade vapenvilan, medan Hamas har öst raketer och granater över Israels södra delar. Trots elden som Hamas riktat mot gränsövergångarna har Israel då och då lyckats släppa igenom lastbilskonvojer med förnödenheter till den svårt utsatta civilbefolkningen i Gaza.

Jag råkar ha ett personligt intresse i Sderot. Ett av företagen där jag är styrelseledamot har en fabrik med ca 100 anställda i Sderot. När jag besökte för två veckor sedan fick jag tillbringa en halv dag i skyddsrummet. Det skulle visa sig vara väl motiverat att förlägga sammanträdet dit. I förgår tog fabriken en direkt träff och det ordinarie sammanträdesrummet blev utblåst. Återstår att berätta att verksamheten är 100% civil – vi tillverkar plastemballage för livsmedelsindustrin.

Det råder inget tvivel om att den militära aktionen mot Hamas i Gaza har brett stöd hos Israels befolkning. Jag skriver med avsikt Hamas, för i likhet med Libanon-kriget 2006 så är det en aktion riktad mot en milis och inte mot ett folk eller land (territorium). Det finns fler likheter med Libanon, tex. att aktionen är ett svar på en oprovocerad krigshandling tvärsöver gränsen, eller att en kidnappad israelisk soldat hålls som gisslan. Svenska observatörer har felaktigt antytt att aktionen är till för att stödja Tzipi Livni i valet i februari. Så är det naturligtvis inte, eftersom Olmert nu är samma Olmert som anföll Hizbullah 2006. Men utöver det, så är det Barak som skulle förlora valet om attacken uteblivit – inte Livni.

Vare sig det är val eller inte, så ingår det inte i den israeliska politiska eller militära doktrinen att stillatigande vara mål för en störtskur av granater och raketer. Jag tror att det inte ingår i något lands politiska doktrin att fortsätta business-as-usual under sådan omständigheter. I stället kan vi tolka Olmerts och framför allt Baraks tillvägagångssätt så här:

1. Israel fastställer en ny militär doktrin för sitt närområde. Attacker över gränsen på israeliskt territorium besvaras med massive retaliation mot utgångslandets militära och civila infrastruktur.
2. Genom att pricka in flera Hamas ledare och hemliga installationer skickar Israel ett mycket tydligt meddelande till fientliga miliser (läs Hizbullah) – we know where to find you.

Det vi borde lärt från både Libanon-kriget och Iraq är att utslagen infrastruktur och många döda utan klara politiska mål är ett stort slöseri med tid, materiell och liv. En straff-expedition mot Hamas som åstadkommer lite raserade byggnader och ett par hundra döda får knappast någon långvarig effekt. Det mest rimliga politiska målet måste vara att störta Hamas regim OCH installera en ny palestinsk makthavare med fred på dagordningen. Ryssarna är experter på att neutralisera fientliga regimer genom att installera mera vänligt sinnade makthavare, till exempel i Ungern, Tjeckoslovakien och nu senast i Tjetjenien. Tre frågor uppstår:
1. Hur omfattande måste Hamas skador vara för att organisationen skall kunna undanröjas effektivt?
2. Vem kan sättas in i det vakum som uppstår och vem skall upprätthålla lag och ordning?
3. Har Israel tillräckligt med politisk vilja att fortsätta angreppet tills Hamas kan störtas?

Israels anfall innebär naturligtvis också risker. Vi har den vanliga listan med taktiska risker som till exempel att träffa en fullsatt skola, eller ett bostadshus. Om IDF går in med marktrupper är de militära taktiska riskerna betydliga, liksom alltid i urban krigföring. Jag väljer dock att belysa några andra risker:
1. Hamas är i grunden en underjordisk terrororganisation. Organisationen har under de två senaste åren omvandlats till en välorganiserad milis, men det är för kort tid för att helt utplåna den gamla organisatoriska DNAn. Det innebär att Hamas-männen lätt kan smälta iväg (melt away) bland civilbefolkningen och därmed undgå tillfångatagande. En israelisk markinvasion blir då ett tomt slag i luften och Hamas återuppstår omedelbart efter tillbakadragandet.
2. Liksom alltid så är den största risken vid en invasion att stanna för länge utan att lyckas installera en vänligt sinnad lokal regim. En förnyad IDF ockupation av Gaza kommer inte att vara billig, räknat i israeliska liv. Och den leder absolut ingenstans i sig självt.
3. En geopolitisk risk är att Hizbullah skall försöka sig på en first strike mot Israel. Tiotusen Katyusha mot norra Israel och några hundra medeldistansraketer mot städerna i centrala Israel kan orsaka hundratals eller till och med tusentals civila döda. En sådan strike är egentligen inte ett militärt hot mot IDF, utan kan snarare liknas vid en geting som ovetande begår självmord när den sticker med sin enda gadd. Resultatet skulle bli en storskalig IDF aktion mot Libanon och sannolikt slutet på Hizbullah.

Till slut är det också värt att studera det juridiska ramverket kring dagens flyganfall. Hamas sköt 200-300 raketer och granater mot Israel under några få dagars tid, utan att Israel hade vidtagit några fientligheter mot Gaza. En sådan krigshandling om något är ett legitimt casus belli. UN Charter artikel 51 fastställer att “Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defence if an armed attack occurs against a Member of the United Nations…” Vidare, så riktar Israel attacken mot Hamas. Hamas beväpnade män är knappast civila, och det tillhör inte heller någon reguljär arme. Därmed står de inte under Geneve-konventionernas skydd, och kan egentligen anfallas också utan casus belli. Vi får inte heller glömma att Hamas har stämplats som terror-organisation av både USA och EU.

No related posts.

Intressant?
Andra bloggar om:

G. Tikotzinsky är bosatt i Israel där han verkar som styrelseordförande i flera kibbutzägda industriföretag. Han har en BA-examen i internationella relationer och en MBA-examen. På den politiska höger-vänster skalan identifierar sig Tikotzinsky som oberoende naturvän.
Alla texter av G. Tikotzinsky

25 kommentarer »

  1. På frågorna som måste besvaras gissar jag följande:

    1.Hamas är INTE i grunden en underjordisk terrororganisation. Hamas är en politisk rörelse med ett omfattande stöd inom, men framför allt UTANFÖR, de palestinska områdena. Hade de varit en underjordisk terrororganisation hade de varit betydligt lättare att bekämpa. Hamas kan knappast undanröjas med mindre än att de egna folket gör dem irrelevanta. Dock kan de naturligtvis kontrolleras militärt och auktoritativt genom att helt enkelt vara “fysiskt starkare”. Ungefär som talibanerna i Afghanistan – fast det egntligen är en haltande liknelse ideologiskt sett.

    2. Problemet är ju lite just det att det inte går att “sätta in” någon i ett vacuum om inte folket tycker att det är en bra idé. Och om någon uppfattades som Israels springpojke skulle det knappast utgöra en stabil maktbas i Gaza. Den regimen skulle nog bli ungefär lika populär bland folket som Vichyregimen en gång i Frankrike. Israels våta dröm är ju att Jordanien skulle gå in och garantera lag och ordning på Västbanken och Egypten på Gaza. Det kommer inte att hända. För det första vill ingen ha med Gaza att göra, för det andra vill Egypten och Jordaniens diktatoriska regeringar av inrikespolitiska skäl om inte annat, upplevas som de som utför Israels dirty job.

    3. Nja. Det är enklare att som USA bedriva krig på någon annans bakgård på andra sidan jordklotet. Det politiska stödet för att skicka en massa Israeler i döden kommer att falna om man inte ser att det är värt det på något sätt. Alltså, kommer den israeliska allmänheten att se en vinst med en långvarig militär operation. Avgörande blir hur fort Israel kan komma på en exit strategy och hur väl de kan kommunicera den.

  2. Israel praktiserae i sin överraskningsattack den militära doktrin som brukar kallas “Schock and Awe” vilket innebär ett oväntat anfall med spektakuärt massiva stridskrafter.
    Effekten bilr inte bara stora personella och materiella förluster hos den angripne utan också en slags akut kollektiv mental distress som vi redan har sett prov på i diverse desperata uttalanden från Hamas.

    Det gäller nu för IDF att utnyttja den relativa paralys som infunnit sig hos Hamas ledare och funktionärer och fortsätta med riktade bombangrepp mot underjordiska bunkersystem, skyttevärn och andra stödjepunkter som förberedelse för en möjlig markoffensiv i syfte att isolera och ev. tillfångata Hamasledningen.
    En markoffensiv i detta läge skulle dock medföra risken att terroristerna vaknar upp från sin handlingsförlamning när de ser infanteri och pansar vilka är mer välbekanta motståndare för dem än 60 F-16 som i vågor skjuter missiler och fäller smarta bomber.
    Användningen av marktrupp bör således uppskjutas tills IDF slagit ut ytterligare militär infrastruktur med flyg och artilleri och tills man byggt upp en överväldigande personell och materiell överlägsenhet.
    Det operativa målet måste vara att utsätta Hamas´ ledning för så starkt militärt tryck att den blir beredd att gå med på en ny vapenvila, denna gång på bättre villkor än den förra.
    /BR

  3. BR

    Dessutom en skriftlig sådan. Vilket skulle innebära ett indirekt erkännande av Israel.

  4. Är det inte lite önsketänkande att påstå att Hamas är paralyserade? Kollektiv mental distress? Har jag inte sett några tecken på. Den initiala överraskningen över intensiteten i den israeliska motattacken kommer att vändas i en massiv propagandaoffensiv som slutar med ett eldupphör med Hamas stöd hos befolkningen och hos världsopinionen stärkt och den militära infrastrukturen troligen i stort sett intakt. Den verkligt obehagliga överraskningen skulle möjligen vara om omvärlden (läs: USA) inte stoppar Israel halvvägs. Och ett sådant scenario är inte troligt. Det har aldrig hänt förr så varför skulle det hända nu.

  5. 08

    Tror inte en sekund på ditt scenario. Tvärtom. Du har i likhet med många palestinier låtit dig duperas av deras stöddiga retorik. Men som det nu ser ut verkar de vara desorienterade och frågan är om de inte också börjar bli desillusionerade.
    Stämmer det är det troligt att palestiniern kommer se hur felaktig deras bild av Hamas varit. Likt tyskarna trodde Hitler var oövervinnerlig och stödde honom heljhärtat så länge de vann men vars stöd avtog i takt med förlusterna kommer palestinierna att vända sig mot islamisterna som också de kommer visa sig inte vara så starka som de försökt ge sken av och israelerna å sin sida inte så skraja och svaga de fått sig itutade. Dessutom erfar de nu att det enda islamiststyret gett det palestinska folket är sorger och bedrövelser, krig, arbetslöshet och fattigdom. Det kanske tom är så att många av dem kommer tänka det visserligen var dåligt med ett korrumperat Fatah men att de trots allt hade det bättre betydligt bättre under deras styre än under islamiststyret.
    Att palestinier redan börjat tvivla på islamistseger och försöker överge skeppet visar det stora antal palestinier som söker fly över till Egypten.
    Jag tror alltså islamisterna i Gaza kommer förlora sitt stöd från palestinierna i takt med att de visar sig odugliga i att bekämpa IDF.

  6. Ännu ett nytt scenario tycks öppna sig förutsatt IDF lyckas neutralisera en viss del av Hamas. För då säger sig PA helt öppet sig vara beredda att gå in och ta kontrollen över Gaza:
    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1230111721802&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

    Lyckas IDF med att sätta viktiga delar av Hamas trupper ur stridbart skick skulle Fatahsoldater kunna bussas från WB till Gaza och sättas in tillsammans med redan befintlig personal för att ta över kontrollen. Israels roll skulle då bli att understödja med flyg och strikt kontroll av gränser samt i viss begränsad omfattning sätta in trupp för specialuppdrag eller undertöd till Fatah.
    Skulle detta scenario förverkligas skulle det innebära ett stort steg i samarbete mellan PA och Israel och påskynda processen för att upprätta en självständig palestinsk statsbildning.

  7. Son of the sun, låt mig gissa – du har aldrig satt din fot i varken Ramallah, Hebron, Jenin eller Gaza. Kanske inte ens i Östra Jerusalem?

    För det första. Palestinierna BÖRJAR inte bli desillusionerade. De har varit det rätt många år nu. Sedan, om vi fortsätter lite – palestinierna har inte heller en felaktig bild av Hamas. Palestinierna, om några, vet vad Hamas är och vad att leva under Hamasstyre innebär. Vet du det?

    Det som händer just nu är inte ett par rundor i ett parti Risk eller Diplomacy. I Gaza bor det cirka 1,5 miljoner människor. De är individer precis som du och jag. De flesta av dem tycker att det suger att leva under Hamas idag. De flesta av dem tycker att det sög att leva under Fateh igår. De flesta av dem tycker att det mesta som Israel hittat på hemma hos dem de senaste 40 åren suger. Hamas har aldig haft stöd av en majoritet av palestinierna för sin politik, och det har mest att göra med att en majoritet av dem inte har lust att bära slöja, tycker det är kul att gå ut på teater ibland och gillar att sköta sina egna liv.

    Men jag lovar dig, de kommer inte att gilla att först bli sönderbombade av Israel och sedan få ett PA/Israel-styre. Det är inte en hållbar lösning. PA är inte särskilt populärt bland palestinier just nu. Abu Mazen skulle inte vinna en omröstning om årets palestinier idag, om man säger så. Däremot tvivlar jag inte ett dugg på att det finns både en och annan inom Fateh som tycker det är rätt praktiskt att Israel försöker utrota Hamas åt dem.

    En självständig palestinsk statsbildning kan aldrig fungera med mindre än palestinskt folkligt stöd, ekonomisk hållbarhet och suveränitet inom säkra gränser. Din PA/Israel-lösning är jag rädd falerar på samtliga dessa punkter.

  8. SoS, i #5 skriver du att jag är duperad. Mitt scenario grundar sig i att den strategin, alltså provocera fram israeliska motattacker som får palestinierna att hata Israel och omvärlden (läs: USA:s regering) att stoppa Israel innan jobbet blir gjort, har fungerat femtielva gånger och kommer att fungera femtitolv gånger till. Är det någon som duperas så är det världsopinionen. Måhända är inte presidenter och premiärministrar så lättduperade men deras väljare är det.
    Ingen blir gladare än jag om du får rätt i dina scenarion, och jag fel. Men det tror jag inte. :(
    Ska jag beskyllas för något så är det för ren och oförfalskad cynisk pessimism.

  9. 08

    #8
    Det är svår tider. Ingen av oss vet vad vem som kommer att ha rätt. Men det vore bäst för alla om jag fick det. Så låt oss hoppas på det.

  10. Henrik

    #7

    “En självständig palestinsk statsbildning kan aldrig fungera med mindre än palestinskt folkligt stöd, ekonomisk hållbarhet och suveränitet inom säkra gränser.”
    Instämmer till fullo. Jag ger dig samma svar som 08. Det bästa tror jag vore om scenario #6 blev verklighet. Så låt oss hoppas på det.
    Eller har du förslag på en mer realistisk lösning. Att komma med orealistiska lösningar tjänar ju trots allt inget till.

  11. Gott slut – och Gott Nytt År !

  12. Problemet med att först bomba sönder Gaza och sedan bjuda in Fateh att “ta över” the heap of rubble är att även om det möjligtvis finns element inom Fateh och PA som är såpass intresserade av makt och pengar att de skulle tänka sig att ställa upp på den dealen så är den nog rätt svår att sälja in till folket i Gaza. De flesta “bra” lösningarna försvann nog med den här offensiven eftersom Israel i praktiken har tre val just nu. 1. Sluta bomba och slut vapenvila. 2. Fortsätt med flygbombningar. 3. Gå in med marktrupper. Alternativ 3 är det enda som kan knäcka Hamas i Gaza, men det till ENORMA kostnader, men inget av de andra två alternativen har något gott med sig. Jag tror ändå att långsiktigt är alternativ 1 det enda rätta.

    Vad palestinierna borde göra nu rent strategiskt är att lägga ner PA helt och hållet och deklarera att Oslo har brakat samman helt och fullt. Det finns nu inga utsikter för en tvåstatslösning alltså kan vi inte heller ha något PA eftersom all faktisk makt ligger hos Israel. Och sedan bör paletinierna kräva fullt medborgarskap och rösträtt.

  13. Här kommer en elaborerad analyd av en amerikansk veteran och krigsanalytiker om Israels försvarskrig mot Hamas.
    Please read it thorughly.
    /BR

    Soldiernolongeriniraq said…
    “no, this is delusional. go back to the drawing board.”

    Oh, I forgot! We always must consider HAMAS to be victims! They certainly couldn’t be the saavy politicos and terrorists they like to consider themselves!

    No, just the helpless victims of Israeli violence. How those crafty Jews managed to fill all those bunkers in the philadelphia corridor with those Iranian and Syrian-supplied missiles! How they so skillfully outmaneuvered HAMAS by tricking HAMAS into synchronizing their mortar and rocket onslaught to coincide with demonstrations by HAMAS supporters across the region designed to pressure Egypt to reopen the Rafah Crossing!

    Those crafty Jews!

    Labour’s Barak certainly didn’t want to appear properly warlike, what with Likud poised to capture the government in the upcoming elections, so it wasn’t as if kidnapping plots and barrage after barrage of Palestinian rockets — after HAMAS declined extending the truce — wouldn’t have been enough.

    HAMAS is getting what it wanted — Egypt is pressured to do something about Rafah, Abbas looks like an ineffective moron and Israel is lambasted worldwide for responding disproportionately.

    Win, win, win, so far as HAMAS is concerned.

    Well written SNLII!

    /BR

  14. Henrik

    #12

    Instämmer i det kortsiktiga perspektivet om en vapenvila.

    Men här blir det bakläxa:
    “Vad palestinierna borde göra nu rent strategiskt är att lägga ner PA helt och hållet och deklarera att Oslo har brakat samman helt och fullt. Det finns nu inga utsikter för en tvåstatslösning alltså kan vi inte heller ha något PA eftersom all faktisk makt ligger hos Israel. Och sedan bör paletinierna kräva fullt medborgarskap och rösträtt.”

    Faktum är att EU, FN, USA, Ryssland, Arabvärlden etc., inklusive majoriteten av palestinierna eftersträvar en tvåstatslösning.
    Det var en realistisk lösning jag frågade efter. Kom alltså med ett realistiskt förslag. Opåverkade av dina egna personliga tyckanden.

  15. # 14 Att VILJA ha en tvåstatslösning är inte det samma som att KUNNA ha en tvåstatslösning. Det är inte tu tal om att både en majoritet av palestinierna som en majoritet av israelerna vill ha det. Problemet är att en tvåstatslösning förutsätter en del saker som är om inte omöjliga så otroligt långt borta, som ett fullständigt tillbakadragande från Jordandalen, fri rörlighet mellan de stora palestinska befolkningscentra (vilket förutsätter bland annat rivande av en hel del mur och elstängsel runt exempelvis Qalqilya och Betlehem), ett palestinskt Östra Jerusalem med fria passager till övriga Västbanken, en korridor mellan Gaza och Västbanken, öppna hamnar och flygplatser, med mer, med mer. Om vi bara tar en så “liten” detalj som Jordandalen har Daniel Seaman, den israeliska regeringens presstalesman, på en direkt fråga sagt att det inte kan komma på fråga att lämna Jordandalen i en tvåstatslösning – Israel måste behålla kontrollen över gränsen mot Jordanien.

    Så jag vet inte om tvåstatslösningen ser så himla mycket mer realistisk ut än enstatslösningen just nu. Om det nu var realism vi diskuterade. Det jag pratar om är dessutom knappast ett osannolikt scenario, och detta kanske inte framför allt på grund av “utrikespolitiska” skäl utan inrikespolitiska.

    Det jag sa var för övrigt “vad palestinierna borde göra RENT STRATEGISKT”. Det är ju varken du eller jag (om du inte är israelisk eller palestinsk medborgare förstås) som ska bestämma hur en lösning ska se ut. Vad jag själv tycker är en helt annan sak. (Då tror jag att det saudiska fredsinitiativet är ungefär how good it gets för båda sidor. Särskilt Israel riskerar att hamna i en betydligt värre förhandlingsposition framöver helt enkelt för att de har betydligt mer att “förlora”.)

  16. Henrik

    #15

    “Så jag vet inte om tvåstatslösningen ser så himla mycket mer realistisk ut än enstatslösningen just nu.”
    Du vet alltså inte. Nej, det förstår jag. I synnerhet när du har i stort sett hela världssamfundet emot dig, dvs också majoriteten av palestinier och israeler.

    Nu är det väl så här Henrik att det pågår en fredsprocess som du väl känner till. Vad den kommer mynna ut i vet vare sig du eller jag. Och de bägge sidorna struntar fullständigt i vad du eller jag tycker om den saken. Det har vare sig du eller jag med att göra. Det viktiga är att de kommer fram till en kompromiss bägge parter kan leva med. För kompromisser blir det från bägge sidor.
    De frågor och problem du räknar upp i ditt inlägg är alla under förhandling. Att då som du kategoriskt avvisa dem som olösliga är att gå händelserna i förväg eller hur. I synnerhet när inte förhandlingsparterna anser det. Och bättre än dem kan ju du knappast veta. Dessutom delar som tidigar nämnts det övriga världssamfundets bedömning och de borde väl ha mer realistiska insikter än vad du har. Och hade förhandlingsparterna delat din pessimism skulle de inte sitta ner och förhandla och uttala sig om att de gjort stora framsteg i förhandlingarna.

    Slutsatsen kan alltså inte bli annan än att ditt förslag om en entatslösning saknar stöd hos såväl det internationella samfundet som av de det berör och är därför totalt irrelevant.

  17. Jodå, jag känner till fredsprocessen. Som du så helt korrekt skriver så vet vi ju inte var fredsprocessen kommer att sluta, eller vilket decennium. Nu ska jag göra något så där dumt igen – jag ska gissa. Och då gissar jag att oavsett vilken lösning det blir kommer den inte att hålla länge om inte den funkar för folk.

    Och det jag pratar om är strategi. För att citera Ehud Olmert:

    “More and more Palestinians are uninterested in a negotiated, two-state solution, because they want to change the essence of the conflict from an Algerian paradigm to a South African one. From a struggle against ‘occupation,’ in their parlance, to a struggle for one-man-one-vote. That is, of course, a much cleaner struggle, a much more popular struggle – and ultimately a much more powerful one. For us, it would mean the end of the Jewish state.”

    Om man pratar om dem de berör så svarade 2007 70 % av palestinierna på Västbanken och i Gaza “för” på frågan “are you for or against a one-state solution in historic Palestine where Muslims, Christians and Jews have equal rights and responsibilities”. I Israel har naturligtvis denna lösning få supporters. Problemet blir om palestinier som Ahmed Queria och Tawfiq Nasser m fl får som de vill och PA lägger ner sig självt.

    Det finns många alternativ till lösningar. En sak är väl ganska säker, båda parterna har alla möjligheter i världen att ödelägga en tvåstatslösning som de inte accepterar. Problemet för Israel är att de inte kan göra särskilt mycket åt en enstatslösning som de själva inte har valt. Och så länge omvärlden de facto inte bryr sig, vilket är fallet idag, så tycker jag inte det ser så ljust ut för en tvåstatslösning (vilket jag personligen i min egen lilla bubbla som sagt skulle föredra).

  18. Henrik

    #17
    Att omvärlden inte skulle bry sig är inte sant. Tvärtom. Problemet är bara det att de inte brytt sig tillräckligt. Kanske pga. det är en så långvarig, utdragen och problemfylld konflikt och som är svårlöslig och därför kommer ta tid att lösa. Men jag är optimistisk eftersom jag tror en tvåstatslösning bäst tillgodoser bägge parters lånsiktiga behov och intressen.

    Att tvinga på folken en enstatslösning vore olyckligt. Detta var något forna kolonialmakter sysslade med när de ritade gränser och upprättade stater och det misstaget borde vi inte göra om.
    En enstatslösning skulle bara skärpa de inre spänningarna i landet och riskera landets sönderfall och att konflikterna förvandlades från mellanstatliga angelägenheter till inrikesproblem. Det bli än värre än nu och då bli en statsbildning utan framtid, en statsbildning i sönderfall. Och en sådan statsbildning skulle jag inte vilja förespråka. Dessutom är en sådan lösning irrelevant eftersom den både saknar internationellt och folkligt stöd.
    Den undersökning du pekar på känner jag inte till men ovsett det är lösningen irrelevant eftersom det endast är ena sidan som enligt den av dig hänvisade undersökningen stöder en sådan lösning.

    Slutligen är det faktiskt så att bägge parter uttryckt man gjort stora framsteg i förhandlingarna om en tvåstatslösning. Och det om något bådar gott.

  19. Ingen utifrån kan tvinga på parterna en enstatslösning. Men palestinierna är inga mil från att tvinga fram en sådan situation. Det är allt jag säger.

    Förhandlingarna gör inte stora framsteg.

    Ahmed Qureia 13 dec 2008: “the progress of peace talks is very limited.”
    Ehud Olmert 25 nov 2008: “the Middle East peace process has so far failed to yield any results.”

    Ehud Olmert: dec 2008: “Israel will keep 7% of Judea and Samaria under any permanent peace deal with the Palestinian people.” och “Israel might be ready to take in 5,000 Palestinian refugees.”
    Ahmed Qureia: 13 dec 2008: “These are core issues in the negotiations and the two Israeli positions are not acceptable to the Palestinian people as Israel should withdraw from all territories it captured after the 1967 war, including East Jerusalem.”

    Att sedan parterna hela tiden säger att “Palestinian and Israeli negotiates are preparing the stage for real peace.” (Qureia 13 dec 2008) och “We are continuing talks with the hope of finding a lasting peace” (Olmert nov 2008) faller under kontot “ja vad fan ska de säga då?”

    Jag tror att man måste vara väldigt optimistiskt lagd för att kunna se “stora framsteg i förhandlingarna”. jag undrar lite vilka dessa stora framsteg i så fall är?

  20. Mycket bra skrivet! Illa med fabriken… Tur att du inte tog skada i alla fall, vi behöver er tappra människor som står upp för den enda demokratin i Mellanöstern samtidigt som svensk media målar upp allt svart på vitt där Israel är en “förtryckarstat”. Jag förstår inte riktigt var människor har svårt att förstå att man måste reagera med aktioner när landets stora städer anfalls av hundratals raketer. Undrar hur vi svenskar skulle reagera om Gotlands-borna plötsligt började skjuta hundratals raketer mot civila mål, bostäder, människor och byggnader i våra storstäder? “Låt dem skjuta för sjuttsingen – här ska inget stoppas!”

    Det är egentligen helt bisarrt att det finns så lite förståelse för Israels rätt att försvara sig…….

  21. Rätten att försvara sig är en sak. Sedan finns det olika sätt att försvara sig på. Att välja ett sätt som gör att en jäkla massa människor dör, som inte löser grundproblemet och som dessutom skapar en betydligt värre säkerhetssituation för Israel kan jag tycka är dumt. De 450 palestinska och de 4 israeliska familjer som ägnat de senaste dagarna åt att begrava sina anhöriga och de israeliska föräldrar som just nu får telefonsamtal från IDF om att deras söner stupat är dock de som har anledning att tycka att det är mest dumt.

  22. Bushs och Blairs lögner har förstört Irak..Bush var mördare och terrorist..Läs det här …Om Irak och USAs krigsbrott och terror mot Irak..Alla vet nu att AIPAC var med mot Irak..:- varsågod..

    Jack Straws brev till Tony Blair 2503 2002.
    Kriget mot Irak är Bushs och Blairs lögner,hat ,hot , krigsbrott,förtryck,massmord och terror mot hela arabvärlden-muslimerna och mot Mellanöstern..USA,UK,Israel,AIPAC och USAs kongress är skyldiga ..De alla ska betala för Irak-kriget.Var är FN och (EU)??.
    Ett år före invasionen av Irak varnade utrikesminister Jack Straw i ett hemligt personligt brev den 25 03 2002 premärminister Tony Blair för följderna.
    Straw: ”En ersättnings-regim garanterar inte att bli bättre än Saddam Husseins styre.”och att ett krig mot Irak ska vara orättvist och utan rätt.Blair går vidare med Bush ..Det är Blair största fel i sitt liv.USA och UK med Israel ska betala alla ersättningar till Iraks fokl..De har förstört livet för 27 miljoner i Irak..Irak är förstört totalt..
    Detta var 10 dagar innan Blairs möte med Bush i Texas, april 2002.
    Brevet kommer att bli ett huvudbevis i den pågående utredningen om Irakkriget.Blair och Bush är mördare ,war criminals och terrorists..UK och USA ska betala alla ersättningar till Irak..Bush ,är kristen sionister, fick Israels order på att bush måste kriga mot Irak..AIPAC i USA vill ha ett krig mot Irak också..AIPAC styr USAs politik,USAs kongress o Mellanösterns politik..
    Revealed: Jack Straw’s secret warning to Tony Blair on Iraq
    (Times, January 17 2010)
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article6991087.ece

  23. Här är vad judar mot Israel säger om Israels brott och krigsbrott och ockupation.. http://www.nkuk.org mycket viktigt att du titta på det här sida:-
    Läs ..Läs:-Israel har lurat världen med lögner..Politikerna mörklägger alla fakta om Israel….Och Israels brott, krigsbrott och ockupation av Palestina…Varför???
    Stöd till Israel är ingen tjänst till det judiska folket
    18 januari 2010
    Berlin, Tyskland
    Stöd till Israel är ingen ynnest till judiska People
    Judiska rabbinerna att protestera mot Israels regering besök i Berlin
    Berlin, Tyskland – 17 januari 2010
    I det gäller det kommande besöket av Israels regering till regeringen i Tyskland i morgon, 18 januari, 2010 att förhandla om förvärv av vapen och vapensystem, Mr Reuven Cabelman, en anti sionistiska ortodox judisk aktivist, sade i går kväll på ett möte, att: “Med all respekt för den tyska regeringen för deras vilja att hjälpa judarna, fortfarande ortodoxa judiska rabbiner i hela världen tycker att det är viktigt att klargöra att hjälp eller stöd till Israel är ingen ynnest för judar, men en tragedi för det judiska folket och för judiska religionen “.
    Cabelman konstaterade att “den sionistiska rörelsens försök att förvandla judendomen från en religion till bas nationalism tomrum i tron på den Allsmäktige.”
    Han förklarade: “Enligt den judiska religionen judarna för närvarande på en gudomligt påbjöd exil sedan förstörelsen av det andra templet för ca 2000 år sedan och är strängt förbjudet att skapa sina egna suveräna nationella land. Det skulle vara förbjudet även i ett obebott land, men När detta händer i ett bebott land som förtrycker, mördar och stjäl från sin inhemska invånare, detta kan läggas brottet många gånger om. ”
    Han tillade: “ortodoxa judar trogen Toran världen är djupt smärtade när Israel använder förstörelsevapen mot oskyldiga civila, män, kvinnor och barn. Begå det brott i namn av det judiska folket och i namn av den judiska religionen är ännu mer smärtsamt. ”
    Mr Cabelman fortsatte att förklara att “judar levde i flera generationer i fred och harmoni i muslimska länder, inklusive Palestina. Judar är tacksamma för det. Den pågående konflikten inleddes inte förrän nära 100 år sedan, med etableringen av det relativt nya sionistiska filosofi . hjälpa Israel, tyvärr, förvärrar konflikter och främjar antisemitism i världen, vilket sannerligen inte är en tjänst för judar. ”
    “Därför”, meddelade han att “ortodoxa rabbiner som representerar judiska församlingarna i hela världen kommer att delta i en demonstration framför offentliga byggnader i Berlin, Tyskland uttrycka den judiska sorg mot den sionistiska kättare brottslingar och för att klargöra att staten Israel inte utgör det judiska folket och definitivt inte den judiska religionen. ”
    Han avslutade med att uttrycka det: “Vi hoppas och ber till den Allsmäktige för en snabb och fredlig avveckling av hela staten Israel när de vid den tidpunkten judar återigen kommer att kunna samexistera med sina arabiska grannar under en en palestinsk regering för hela mark som vi levt i århundraden före sionismen. ”
    Demonstrationen kommer att äga rum:
    Datum: måndag 18 januari, 2010
    Tid: 1 till 3 [13h till 15h]
    Plats: Molwitzbrücke, mitt emot av kansler kontor, nära den schweiziska ambassaden.
    För mer information gå till Engelska — TyskaEller besök http://www.nkusa.org
    Om Neturei Karta Internationellt:
    Permalänk | Anmäl Amer Al-bayya,titta på http://www.motbilder.blogspot.com och http://www.imemc.org http://www.aljazeera.net http://www.islamguiden.com ..
    Amer Al-bayya, tack för att du hjälper till att göra klart att det är skillnad mellan etniska judar och staten Israel. Det finns för många som tar till brösttonerna om att man är antisemit och judehatere så fort man yppar någon kritik mot staten Israel.
    Permalänk | Anmäl #245 Fritänkare,

  24. Judar http://www.nkuk.org http://www.nkusa.org har talat och kritiserat Israels alla brott, krig, ockupation, mord, rasism, aparthied och krigsbrott mot muslimer och araber….
    Bara Israel kan begå såna brott mot hela världen..Bara Israel får skydd och försvar för alla mord..Bara Israel går över lagen och alla gränser…Bara Israel får stöd från(FN) och (EU) för alla brott och mord…Frågan är varför ..Mot Islam, Mot Mellanöstern eller mot hela världen…

    Vad vet politikerna om hela Palestinafrågan ??..Vad vet media om hela Palestinafrågan??..

    Varför talar inte politikerna om alla fakta till folket??.Varför mörklägger media alla fakta om Palestinafrågan????

    Hur kan hända det att folket inte vet om alla fakta om Palestinafrågan??….Varför har inte skolan alla fakta om Palestinafrågan??…

    Det var hela tiden falska fakta och lögner får folket höra..
    Fakta från historien får inte komma till folket..

    Mord och politiska mord har varit över hela världen ..Varför är politikerna så tysta om allt och om alla ??..
    Varför försvarar politikerna Israel och Israels alla brott orättvist??..

    Kan man försvara en mördare????..Politikerna gör med Israel…….

    Nu är det slut på alla lögner och alla fakta ska komma fram..

    UKs ord–Balfourdeklaration 1917–till sionisterna om Palestina.Uks utrikesminister ,Arthur James Balfour.
    Foreign Office,
    den 2 november 1917 Käre Lord Rothschild,
    Jag har det stora nöjet att, å Hans Majestäts regerings vägnar, till Er överlämna följande deklaration om sympatier för det judiska sionistiska aspirationerna, vilken har underställts och godkänts av kabinettet.
    ‘Hans Majestäts regering ser gynnsamt på grundandet i Palestina av ett nationellt hem för det judiska folket och kommer att göra sin bästa ansträngningar för att underlätta uppnåendet av detta syfte; varvid det är klart underförstått att ingenting skall göras som kan skada de medborgerliga och religiösa rättigheterna för de icke-judiska befolkningsgrupperna i Palestina eller de rättigheter och den politiska ställning, som åtnjutes av judar i någon annat land.’
    Jag skulle vara tacksam om Ni kunde göra den sionistiska federationen underkunnig om denna deklaration.
    Eder Högaktningsfulle
    Arthur James Balfour
    Här finns en film om Isreals sämst historia i 60 år ockupation.
    http://www.youtube.com/watch?v=GuoKwAHmJo4&feature=PlayList&p=25AD7506A5...
    tack för er.Stoppa USA, Israel, Stoppa AIPACs makt över USAs politik och folk..
    kolla resultat av kriget.
    http://www.slide.com/r/SDlVS8j46z82M285PPn8QzB7GnvxHvml?previous_view=TI...
    De mest tre terrorister från Israel som finns ovan(Olmert,Barak och Livini)) har dödat barn ,kvinnor,gamla och gravida kvinnor och genomfört offensiven för att döda folket inte för att göra slut på Hamas.

  25. Mossad är ett mord mot alla som vill stoppa Israels brott och ockupation av Palestina..Mossads brott och mord var över hela världen..Mossad är Maffias regler och lagar..Politiker vet allt,Media vet allt med de är tysta mot Israels brott och mord..Arabvärlden ska titta noga på mordet på OLOF PALME och JOHN KENNEDY och YASSIR ARAFAT..Politiska mord har varit över hela världen och i USA också..

    Här är Israels terror…..Israels terror som tog Palestina med grova brott och mord enligt UKs ord till sionisterna 1917-Balourdeklarationen 1917– UK, USA och Israel med Frankrike ska betala alla ersättningar till arabvärlden för alla grova brott och krigsbrott med förbjudna vapen mot hela arabvärlden….Var är FN, världen??..Vem styr FN????..Stoppa Israel–AIPACs makt i USA- och USAs orättvis politik och UK…..Nu är det nog och det är stopp, världen..No more..No more…..

    Mossad
    Mossad (hebreiska ????? ???????? ????????? ???????, ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkidim Meyuhadim, “Institutet för underrättelser och särskilda operationer”) är en israelisk civil underrättelsetjänst. Organisationen är landets centrala organ för hemlig underrättelseinhämtning och specialuppdrag i utlandet och är därmed en motsvarighet till USA:s CIA. Mossad är ansedd som en av världens mest effektiva underrättelsetjänster, även om den vid några tillfällen även varit inblandad i uppmärksammade misslyckanden.
    Mossad fick sin definitiva form 1952-1953 och till dess förste chef utsågs Isser Harel, som närmast kom från Shin Bet. År 1960 låg organisationen bakom gripandet av den före detta SS-officeren Adolf Eichmann (Ricardo Klement) i Argentina. En operation som beskrivs i Isser Harels bok “Huset på Garibaldigatan”.
    Bland säkerhetstjänsterna hos de stater som räknas till Västvärldens demokratier torde Mossad, förutom CIA, vara den enda som med sin regerings officiella sanktion utför politiska mord i andra länder

    Haganah
    Haganah var en judisk paramilitär terrororganisation som existerade mellan år 1920 och år 1948. Organisationen både utförde attacker mot brittiska och arabiska intressen i det dåvarande brittiska mandatet Palestina. Efter staten Israels grundande ombildades organisationen till den reguljära armén, IDF, Israel Defense Forces.
    Under andra världskriget gick många av Haganah:s medlemmar in som frivilliga i den brittiska armén men från 1945 anföll Haganah även brittiska installationer i Palestina. Den som utbildade och utvecklade Haganah på 30-talet var Orde Wingate, kristen sionist och brittisk militär (brigadgeneral 1943). Wingate är också känd som specialist på gerillakrigföring i Burma 1942-44. Organisationen ombildades 31 maj 1948 till staten Israels reguljära armé.

    Irgun
    Irgun Zvai Leumi (på svenska “Nationella militära organisationen”), grundades av judiska högernationalister och verkade i Palestina åren 1931-48. Den anses av många ha varit en terrorgrupp, och stämplades officiellt som sådan under Palestinas tid som brittiskt mandat.
    Syftet med gruppens attacker var att med “våldsamma medel” bekämpa Palestinas araber och brittiska institutioner i Palestina.
    Organisationens ledare var under åren 1943-1948 Menachem Begin, som senare blev Israels premiärminister.
    Irgun utförde ett stort antal terrordåd.[1] Det mest välkända var mot King David Hotel i Jerusalem 1946. I denna attack, som ursprungligen beordrats av David Ben-Gurion, dödades sammanlagt 91 personer.[2] Eftersom sprängladdningen levererades med hjälp av en lastbil som användes för mjölktransporter, betraktas detta ibland som det första exemplet på användandet av en bilbomb i Mellanösternkonflikten. En annan uppmärksammad raid var den som ledde till Deir Yassin-massakern 1948.

Lämna en kommentar