Nukleär meditation: Countdown to Showdown
Av Roy B. Alterman • 2009-09-28 • Kategoriserat under: Intressant just nu, IranFN:s säkerhetsråd har många uppgifter, men den viktigaste är att värna om internationell fred, säkerhet och stabilitet. Man står nu inför vår tids största utmaning, nämligen frågan om Iran och dess kärntekniska program. Detta är en ödesfråga. Situationen är utomordentligt farlig.
Den 1/10 inleds konferensen i Geneve, där rådets permanenta medlemmar plus Tyskland ska möta Irans representanter för att uppdatera positionerna. Upptakten till detta möte har handlat om det gemensamma utspel som Obama, Brown och Sarkozy gjorde i Pittsburgh, vilket i sin tur hade triggats av “nyheten” om en hittills okänd anrikningsanläggning i Qom-provinsen. Iran har svarat med att testa sina missiler, däribland Shahab-3 och Sajjil-2. Dessa kan nå Israel. Irans försvarsminister, Ahmad Vahidi, varnar Israel och säger att en attack mot Iran kommer att leda till den “sionistiska regimens sista andetag”.
Andra faktorer i detta nervkrig är att Israel av allt att döma har fått gehör i Kreml om att tills vidare inte leverera det avancerade luftvärnssystemet S-300 till Iran. Till detta får vi lägga rapporten om att USA snabbar på produktionen av GBU-57A/B – “Massive Ordinance Penetrator”, i folkmun omtalad som “Super Bunker Buster Bomb”. Den tränger igenom flera meter tjocka våningslager ner till 60 meter innan den exploderar. Man hoppas kunna leverera 10-15 bomber senast januari 2010. Parallellt utförs nödvändiga arbeten för att Stealthplanen ska kunna bära och avfyra dessa vapen. Samtidigt vill jag erinra om att Israel har genomfört flera övningar, bl a en där ett mycket stort antal stridsflygplan ingick och som med största sannnolikhet simulerade en avancerad attack mot ett stort antal anläggningar i Iran. Därutöver pågår förstås även ett kontinuerligt krig “under radarn” (lästips: “The Secret War With Iran”, av Ronen Bergman).
Man bör heller inte glömma att USA sedan ett år tillbaka har en permanent militär närvaro i Israel, i form av personal som sköter antimissil- och radarsystemet FBX-T, eller X-band (Raytheon Company), på Mount Keren nära Ketziot-fängelset i Negev, inte långt ifrån basen Nevatim, sydost om Beer Sheva, intill Moshav Nevatim. Det är ett stort projekt. EUCOM använde ett dussintal transportplan, bl a av typen C-5 Galaxy, för att frakta människor och material till Nevatim. 120 amerikaner sköter anläggningen på plats i Israel. Radarn kopplas till US Joint Tactical Ground Station (JTAGS), som alltså processar data från satelliterna, och som är baserat i Europa. Detta möjliggör för Israels Arrow-missiler att möta inkommande Shahab-3 eller Sajjl-2, vars färd till Israel beräknas ta ca 11 minuter, redan 5-6 minuter efter att de har avfyrats. Det är sex gånger snabbare än vad man kunde åstadkomma med Israels “gamla” Green Pine-radar. (Raytheon skryter om att man kan upptäcka en baseball på 4 700 kilometers avstånd.)
När USA:s försvarsminister Robert Gates häromdagen klargjorde att regimen i Teheran har bestämt sig för att skaffa kärnvapen, innebar detta att nervkriget gick in i en ny fas. Obama har förvisso redan mycket att tänka på, som klimatfrågan, finanskrisen och sjukförsäkringen. Men det är Iran-frågan som på allvar blir det stora testet för Obama.
I Pittsburgh upprepade Obama att han fortfarande ger diplomatin en chans. Den chansen materialiseras om ett par dagar i Geneve. Återstoden av 2009 innebär, som jag påpekade här på bloggen för ett år sedan, att diplomatin intensifieras, att det geopolitiska pokerspelets insatser höjs dramatiskt, och att Iran slutligen måste välja väg:
Samarbete fullt ut med IAEA eller nya och hårdare sanktioner. Om sanktionerna inte biter väntar bombningar av ett stort antal mål i Iran.
En attack kan inte till 100 % slå ut Irans kärntekniska förmåga för all framtid, utan är tänkt att fördröja Teherans bombplaner. Landets kärntekniska expertis lär överleva en attack, och man har spridit ut sina anläggningar i sådan utsträckning att viktiga installationer och material lär finnas kvar även efter en massiv attack. Men för Israel och för all del hela Mellanöstern är en fördröjning på 2-3 år en väldigt lång tid. Och även om man då måste återkomma till ärendet, så är detta ett bättre alternativ än att låta Teheran fortsätta arbetet utan avbrott.
En attack mot Irans kärntekniska anläggningar kommer att leda till motattacker. Oavsett om Israel är inblandat eller ej kommer landet att attackeras av Iran. Men även andra länder, som av regimen i Teheran kan utmålas som lierade med USA, kan råka ut för attacker.
För Obama innebär naturligtvis beslutet om en attack mot Iran att han måste föreställa sig motattackerna och dess konsekvenser. När jag i inledningen talade om en utomordentligt farlig situation, så syftade jag på den respons som kommer från Iran efter en attack. Det är här frågan om internationell fred, säkerhet och stabilitet aktualiseras på ett tämligen brutalt sätt. Vad händer om Iran ger sig på Irak och Saudiarabien, för att bara ta ett par exempel?
Israel är sedan länge på det klara med vad som händer landet om en attack sker mot Iran. Detta kommer att leda till raket- och missilattacker mot Israel från öster (Iran), söder (Hamas i Gaza) och norr (Hizbollah i Libanon). Iran kan säkert lita på sin proxy Hamas, som bevisligen inte bryr sig om Gaza-befolkningens väl och ve (min bedömning är att minnet av operation “Gjutet Bly” inte kommer att avskräcka Hamas från att beskjuta Israel i det större sammanhang som en Iran-kris innebär).
Man tror sig också kunna lita på Hizbollah, även om Nasrallah fruktar konsekvenserna av att återigen ge sig på Israel. Men två saker talar för att Nasrallah kan tänka sig att göra något så dumt som att lyda Teherans order om att beskjuta civila områden i Israel:
Den ena faktorn är att Nasrallah inte tycks vara särskilt intresserad av att värna om det libanesiska folkets trygghet och säkerhet. Mycket kan tydligen offras på den heliga och militanta islamismens altare. Den andra faktorn är att både Iran och Hizbollah alltsedan februari 2008 vill hämnas dödandet av stjärnterroristen Imad Mughniyeh. För Ahmadinejad och Nasrallah finns inga tvivel: det var Mossad som fixade honom. Hizbollah har sedan dess planerat en hämnd, och rapporter om Hizbollahaktiviteter, främst i Sydamerika och Afrika, men även i Europa, har duggat tätt. En attack mot Iran kan utlösa en sedan länge planerad hämndattack mot Israel. Hizbollah drömmer förstås om tit-for-tat, quid pro quo – att slå mot högt uppsatta ledare, som ÖB Ashkenazi, men detta lär inte gå. Då får man nöja sig med att slå mot judiska/israeliska mål utanför Israel, exempelvis mot israeliska ambassader och synagogor och liknande, vilket i sin tur höjer insatserna och får Israel att slå mot terrorlänkens (Iran-Syrien-Hizbollah-Hamas) högsta ledare.
Domedagsversionerna av vad som väntar efter en attack mot Iran målar upp bilden av ett Mellanöstern i lågor. Man tänker sig ett långt och utdraget krig, med förödande konsekvenser inte minst för oljepriset och världsekonomin. En attack av USA (och allierade, dock inte Israel), sanktionerad av säkerhetsrådet, riskerar att äventyra den internationella säkerheten och stabiliteten. Men ett tvehågset USA, och därmed ett passivt säkerhetsråd, kan också äventyra den internationella säkerheten och stabiliteten, eftersom Israel då kan känna sig tvingade att agera, vilket ofrånkomligen sätter igång en brutal och blodig kedjereaktion.
Kina och Ryssland har hittills sagt nej till hårdare sanktioner mot Iran, även om Medvedev på sedvanligt ryskt statsmannamanér har sagt sådant som ger utrymme för nytolkningar och tvivel. Peking tänker på den iranska oljan och har ännu att bevisa att man är redo att axla det världspolitiska ansvar som följer med ökad ekonomisk makt. Klart är i alla fall att både ryssar och kineser och européer, liksom Mellanösterns arabiska ledare, måste sluta upp bakom försöken att stoppa Iran från att skaffa kärnvapen. En nukleär upprustning i regionen, som ett svar på att Iran lyckas lura världssamfundet, är möjligen den skräckvision som kan få världens ledare att inse allvaret i och nödvändigheten av att mobilisera alla tänkbara krafter i Iran-frågan.
President Obama står inför det svåraste beslut som en amerikansk president har haft sedan andra världskriget. Det är han som avgör när diplomatin har spelat ut sin roll. Om konferensen i Geneve havererar, då måste ha få med sig Ryssland och Kina för att i säkerhetsrådet driva igenom nya och hårdare sanktioner. Om Obama inte får med sig Moskva och Peking, innebär detta ett stort och farligt misslyckande, eftersom det i praktiken placerar Israel i en för Jerusalem oacceptabel situation, vilket gör att vi på ett dramatiskt sätt närmar oss tidpunkten för militär intervention från Israels sida. Om Obama misslyckas tvingas Israel att agera vilket leder till ett historiskt storkrig med oerhörda konsekvenser för världsekonomin.
Om Obama får med sig alla berörda parter i säkerhetsrådet i ett beslut om nya och hårdare sanktioner, då väntar en nervös tid för att se hur Teheran reagerar. Om den iranska regimen framhärdar och fortsätter med bombplanerna, då kan Obama få ett starkt och omistligt stöd från säkerhetsrådet, vilket banar väg för en attack mot Iran ledd av USA och uppbackad av världssamfundet, en attack som riskerar att sätta Mellanöstern i brand och världsekonomin i en ovälkommen härdsmälta. Damned if you do, damned if you don´t.
Det finns fortfarande tid och möjlighet att avstyra detta helvetesscenario. Hotet om sanktioner i kombination med incitament i form av ekonomiska projekt kan förmå Teheran att foga sig efter det internationella samfundets krav. Obama bör göra allt han kan för att undvika krig, och han förtjänar vårt stöd. Obama har i själva verket fortfarande möjlighet att skapa sådana dynamiska processer som löser upp knutarna och styr världen i en bättre riktning. Men om detta inte fungerar har Obama inget annat val än att använda militära medel för att stoppa Iran. Obama fick inte bara ärva en historisk finanskris, han måste också leda världen genom den säkerhetspolitiska kris som kan komma att bli den värsta sedan andra världskriget. Låt oss därför hoppas att det aktuella närmandet till Syrien inte innebär farliga eftergifter till Damaskus, utan att Obama istället är i färd med att undergräva Irans ställning genom att förmå Assad att välja “rätt sida” i konflikten. Obama kan dock inte blunda för ännu en komplikation: för var dag som går ökar risken för att enstaka incidenter, i form av terrordåd, gränsprovokationer samt regelrätta missförstånd, kan bli den gnista som tänder en eld, som i sin tur kan växa till en regionell brand.
Sanningens och de ytterligt svåra beslutens ögonblick närmar sig för Barack Obama.
It´s gonna be his toughest moment. Let´s hope it will also be his finest hour.
DN
No related posts.
Intressant?
Andra bloggar om: FN Iran Israel
Roy B. Alterman är frilansande rådgivare inom strategisk kommunikation och
arbetar bland annat med krishantering, säkerhetspolitisk analys, opinionsbildning
och lobbying. Han är verksam i Sverige, Israel, USA och Storbritannien.
Alla texter av Roy B. Alterman









Mycket, mycket informativ post av dig Roy!
Mina frågor i marginalen är bara:
Hezbollah ingår numer som en statsbärande del i Libanon. Kan detta faktum verka återhållande på Thug-in-Chief, Nasrallah när det gäller raketanfall? Eller kan israelisk retaliering mot staten Libanon, för raketattacker, leda till ett nytt libanesiskt inbördeskrig?
Iran lider av en katastrofal brist på såväl spare parts till sina avancerade missiler och flygande vapenplattformar som kompetenta tekniker(de bästa emigrerade, fängslade eller avrättade). Är Irans provskjutningar enbart ett spel för gallerierna utan signifikans för Irans verkliga missilkapacitet?
Iran har en mycket liten egen kapacitet för raffinering av råolja till bränsle. Kommer Väst att förhindra återimport till Iran av raffinerat bränsle (bensin och diesel) i fall av utökade sanktioner och i så fall vilken effekt skulle ett sådant steg få?
Ser fram mot din analys!
/BR
Jag håller med BR om att Irans största svaghet är det nästan totala beroendet av importerat bränsle. Det är möjligt att USAs vänskapskrets (Singapore, Saudi) kan övertalas att deltaga i en bränsleblockad. En sådan skulle bli mycket kännbar för regimen i Teheran.
Det var en alldeles strålande sammanfattning av problemet och situationen. Tur för mig att jag postat min senaste bloggpost om Iran innan jag läste din. Det hade varit svårt att skriva efter läst din, det hade inte funnits mycket att tillägga.
Roy,
Jag håller också med BR och Arieh om artikelns förträfflighet. En utmärkt analys, baserad på data och djupgående kunskap om nutida diplomatiska förhållanden.
Tack BR, Tikotzinsky och A. Furth. Jag tackar också för att BR och GT har bifogat viktiga aspekter. Fan också, jag fick inte med allt…..
Skämt åsido – ang. Irans beroende av bränsleimport – utan tvekan ett av de sanktionshot som Teheran fruktar allra mest (inte bara med tanke på att bränslebrist kan få landets maskiner att stanna, utan för att det i sin tur åter kan få fart på folkets protester mot regimen). Det tycks dock i nuläget som om Washington tvekar ang. bränslesanktioner, och istället fokuserar mer på fartygstrafiken. Man talar också om att stoppa utländska investeringar i diverse marknader i Iran.
Men – en disclaimer:
Eftersom Obama uttryckligen har gjort klart att han ser fortsatta möjligheter för diplomatin, så nöjer man sig med att hota lite försiktigt med sanktioner. Det är ett spel. Man pressar en aning med förhoppningen om att Iran ska komma till besinning i Geneve. Obama vill att hela världen ska se hur långt han är redo att gå för att undvika militär konfrontation. På så sätt bygger han upp en förståelse för sin hållning, vilket till sist kan ge honom nödvändigt stöd i säkerhetsrådet.
Notera också att Lavrov idag manar till försiktighet och återhållsamhet. Ryssarna älskar det desinformatoriska spelet. Och nu får Moskva spela en stormaktsroll. Putin och Medvedev blir då på väldigt gott humör. Men inte heller Vladimir och Dimitri kan undkomma sanningens minut.
Bristen på reservdelar är också i allra högsta grad ett stort problem för Iran, på sikt. Min bedömning är dock att missiltesterna inte kan reduceras till ett spel för galleriet. Där finns kapacitet. Däremot har vi ännu inte sett bevis på missilernas träffsäkerhet, t ex. Detta återstår att se. Men Israel står starkt och kan absorbera de smällar som blir följden av de missiler som lyckats undgå FBX-T och Arrowförsvaret.
Jag lider idag av lite tidspress, BR, och får återkomma med mer uttömmande ord längre fram, men något om Hizbollah:
Nasrallah borde ta det lugnt, eftersom det du säger är sant: raketattacker från Hizbollah kommer att ses av Israel som ett angrepp från Libanon. Min bedömning är att Israel har lyckats manövrera Nasrallah till en för honom mycket besvärlig position: han vill inget hellre än att hämnas Mughniyehs död; han vill inget hellre än att skjuta raketer mot Israel för att “bevisa” för de sina att Hizbollah fortfarande är att räkna med. Men han är rädd för Israel. Libanonkriget har haft en avskräckande effekt på honom, helt klart. Han grubblar, lider och har det svårt, stackarn…..
Kort sagt: det ska mycket till för att han ger order om förnyade attacker mot Israel. Men, som jag påpekade i inlägget, i ett större kris-sammanhang, i en historisk och synnerligen farlig Iran-kris – ja, då befarar jag att han kommer att begå det ödesdigra misstaget att följa Teherans order och börja beskjuta civila i Israel. (I det här spelet finns förstås även Syriens utveckling, vilket i sin tur påverkas av Obamas politik).
Libanon är dock en välkänd härva, med otaliga förvecklingar, tillfälliga sängpartners och fan och hans tre mostrar. Just nu – bräckligt och bedrägligt lugn.
Nåväl. Jag återkommer med mer om Libanon m.m.
Intressanta dagar är att vänta.
Mycket bra genomlysning
Allt som nu behövs är att Tikotzinsky publicerar ett inlägg som i detalj går igenom hur en attack mot Irans kärnanläggningar skulle se ut: modus operandi – antal och typ av flygplan, flygvägar, typ av vapen osv osv. Men G.T har fullt upp med oändligt mycket viktigare saker på den familjära hemmafronten, om jag har förstått saken rätt.
Roy,
Frankkrikes Kushner är emot ett stopp på bränsleimporten så vitt jag vet. En attack på det elektriska systemet?
Kroksta (Ångermanland) kan vara stolt över att ha gett en traktens son en bra skolstart; det bidde en förstklassig analytiker! :)
Alterman, här finns lite att läsa i väntan på Tikotzinsky: http://www.globalsecurity.org/military/ops/iran-strikes-refs.htm
Jag letar vidare efter adressen till en lång genomgång jag har någonstans.
Håller med Roy.
Nu ser vi fram mot en analys av GT av hur strategin för ett anfall mot Irans kärnanläggningar översätts i taktiska och operativa termer.
/BR
Hippietanten:
tack för det. Om du tog illa vid dig av det du uppfattade som arrogans vill jag be om ursäkt. Bloggrepliker blir ofta anfrätta av missförstånd.
Ulrika2;
Ack ja, den gode Kouchner! Det finns många sanktionsmöjligheter och surret är i full gång. Återkommer.
A-K Roth:
Tack du, den värmde! Ja Nolaskogshuvvet gör sitt bästa. Krokstaskolan var alla tiders. Men hela Kroksta och Gullänget var ett grymt territorium. Oomstritt och oockuperat, tror jag bestämt.
Jonas Vils:
Tack för material. GT äger förmågan att spika fast militära ämnen med obönhörlig skärpa. Det är så vi jobbar: jag envisas med diplomati och resonerande argumentation. Om motparten ändå envisas med dumheter träder Tikotzinsky in som en förlängning av den diplomatiska och politiska diskursen.
BR:
Vi får hoppas att det blir något, men jag befarar att GT f.n inte placerar det aktiva bloggskrivandet särskilt högt på agendan.
Till alla:
Har Bjereld börjat med censur eller har han inte betalat bredbandsräkningen? Jag väntar på att få två kommentarer publicerade där – en känga mot honom och en mot Sixten A.
Samma här Roy. Jag avfyrade en bredsida mot såväl Sixten Enfaldsson som Ulfs skroderier om hur ett antal Palestinaaktivister på yttersta vänsterkanten har slagit sina kloka huvuden ihop om en fredslösning i Mellanöstern och blev censurerad.
/BR
“– Jag är så trött på denna fokusering på Ahmadinejads kärnenergiprogram. I flera år har västmakterna bara tjatat om programmet. De verkar helt ha glömt bort att Iran har det högsta antalet fängslade journalister i världen och att det är i Iran som flest ungdomar i världen döms till dödsstraff. Väst tänker bara på sin egen säkerhet”
“– De som protesterar känner sig svikna. Det enda de begär är att medierna och politikerna i Europa och USA skildrar det som händer i Iran och att stormakterna inte glömmer bort att ställa krav på de mänskliga rättigheterna.”
“– Ekonomiska sanktioner kommer bara att göra det iranska folket fattigare. Regimen kommer inte att lida. Och jag är trött på hotet om en militär attack. Ett krig skulle bara förvärra situationen ytterligare.”
“– Jag visste att folket var mycket olyckligt och att det tog varje tillfälle i akt för att visa sitt missnöje, men jag hade aldrig kunnat tro att det så öppet skulle våga trotsa regimen”
“– Motståndet är inte nedslaget. Jag vet att folket kommer att vinna till slut, men det är svårt att säga när. Det som inte dödar, stärker.”
En av de smartaste kommentarerna jag hört på mycket länge. Shirin Ebadi nobels fredspristagare 03.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/vast-tanker-bara-pa-sin-egen-sakerhet-1.963716
DN har skrivit en hel artikel om detta.
Mycket bra mycket bra.
Roy B. Alterman, det här är skarp kritik mot dig.
Varför har du inte snappat upp detta perspektivet Roy? Har du varit upptagen att försvara den sionistiska staten hela tiden att du missat något annat? Eller kanske var du upptagen med att leta fler brister i Aftonbladet? Det är ju så när man vill garantera sin egen säkerhet före alla andras..
Bjereld har “modererat” sin blogg länge. Du får nog vänta länge. Få av mina inlägg kommer igenom. Bjereld annonserade ut när han började inskränka bloggen.
Jag kan alltså vänta med att bunkra upp mineralvatten ett tag till?
Anna,
ja. Ett litet tag till. Men en inventering av konservförrådet kan du väl få till på en kafferast?
BR, Sixten Andreasson skriver i en kommentar på Mohamed Omars blogg att han tycker att dennes tal på Sergels Torg var jättebra. Exakt hur det går ihop med “fredslösningar” är lite oklart, tycker jag, även om jag inte är direkt förvånad.
Bjereld tog motvilligt in min kommentar. Så jag skickade en till. Men min kommentar till Sixten A refuserades, trots att denne Sixten har slungat en lögnaktig anklagelse åt mitt håll.
Är Bjereld och Boström palestiniernas bästa vänner i Sverige? Tragiskt. Korkat förstås, men framförallt tragiskt.
Roy, när jag skriver ett “preamble” att någons påhopp på mig förtjänar ett svar i rättvisans namn (!) brukar han ofta ta in inlägget. Ibland har tråden med påhoppet rensats bort. BTW, det uppmärkasammades i en blogg att UB gratulerade BiB när han vevade igång sin blogg igen. Såta vänner?
Anna, inte förvånad att Sixten gillar Omar. Och de verkade hand i hand med nynazister. Nima Dervish har nu hängts ut – med adress och telefonnummer – av Muhammed Omar i brev till 4000 moskémedlemmar. :(
Har du en länk till Sixtens kommentar hos Omar, Anna?
Jag har alltid upplevt honom som ytterligt Israelfientlig men inte till den grad att han skulle solidarisera sig med Omar och hans nazister.
/BR
#19
Roy det är ingen annan än dig som påstår det här i alla fall.. Jag är palestinier och kan konstatera att i mina kretsar är ingen av dessa spec poppis bland palestinier. Men du får gärna spä på..
A-K,
min kommentar till Sixten tog han in, men min andra kommentar med kritik mot UB har tydligen refuserats. Förutsägbart.
Om du nu är sån fena på “säkerhetspolitisk analys”: har du inte funderat på hur Ryssland reagerar på en fortsatt inringning av landet? I Georgien häromåret satte de ju ned foten med besked, vill jag minnas.
Roy
“Man står nu inför vår tids största utmaning, nämligen frågan om Iran och dess kärntekniska program.”
För vem då är det vår tids största utmaning? Är Irans kärntekniska program den största faran helt plötsligt?
Det här är en person som ville ha fred och som pratar om andra personer som ville uppnå fred:
http://www.olofpalme.org/wp-content/dokument/830413_storkyrkan.pdf
Roy
Du säger dig vilja ha fred. Varför skriver du inte om det står i vägen för fred med palestinierna då?
IRANSK HÄRDSMÄLTA
Det är viktigt att reda ut vad Iran är för stat idag och vad den står i politiska frågor för att först och främst försöka göra sig en uppfattning om varför Iran ej bör erhålla kärnvapen. För det första, Irans regim bryr sig inte om sitt eget folk. Inflationen har gått bärsärk och fattigdomen breder ut sig i Landet under Ahmadinejad. Den ekonomiska kompetensen är besvärande uppenbar och var en av Moussavis angreppspunkter. För det andra, Ahmadinejad ljuger om nästan allt även I TV. Valkampanjen klarlade uppenbara lögner om tillståndet i landet och politisk förfalskning av Ahmadinajads egen popularitet, valresultatet var blattant manipulerat av Ahmadinejad och Khamenei samt andra stöttepelare. För det tredje Ahmadinejads utrikesretorik är xtremt konfrontativ i ord och handling. Stödet till Hamas och Hizbollah är enormt och går ut över den inhemska ekonomin. Israel är dessutom målet för den politiska och den militära kampen. För det fjärde, återigen Iran har inte ens som en av de absolut största oljeekonomierna i världen raffinaderikapacitet till sina egna behov. Man importerar bensin för att fylla i invånaranas bilar. Ett tecken på att man struntar i att fylla de behov som invånarna har. Ej ens har man ett allmänt socialt skyddsnät utan djungelns lag råder där privata försäkringar utgör en grundbult i skyddsnätet. De fattiga bryr man sig inte något vidare om från statens sida. Fattiga människor lever mycket utsatt.
Utifrån detta bör man betrakta Irans nukleära ambitioner, ett land som inte tar hand om sina egna, ett land som för en konfrontativ utrikespolitik, ett land vars korrupta ledare har gjort sig kända för att ljuga hejdlöst och skamlöst om det mesta så länge de får behålla alla de pengar de tillskansat sig på bekostnad av sin egen befolkning och som ligger på feta konton i västvärlden
SÅLEDES…
Det finns inte fog för att försöka gå en tillmötesgående väg i samtalen med den nuvarande iranska regimen. Världen borde istället försöka sanktionera tufft, anklaga Iran för att bryta mot de mänskliga rättigheterna, hjälpa den gröna vågens reformatorer i det tysta, ställa hårda krav på Ahmadinejads framträdanden i FN och i andra fora. efter ett tag bomba anrikningsanläggningarna och/eller utmana regimen genom bombningar av elverk i Tehran och andra stora städer ända tills Iran stänger anrikningsanläggningarna. Sådana bombningar har ofta god effekt vilket de haft i Irak, Libyen och Serbien. Bombningarna kommer också att ge den iranska gröna vågen en skjuts framåt. Den är snart tillräckligt stark för att ta över från islamo-fascisterna med Ahmadinejad (silver bullet skarprättaren) och Khamenei vars söner gjorts sig ökända för sin blodigt perverterade läggning inom Basij.
Jag hittade Sixten Enfaldssons upskattande inlägg av Mohammed Omars tal till nazisterna, på Sergels torg, via google.
Här är det : Bevisligen avslöjar det Sixtens kongenialitet med nazistiska krafter.
” Sixten Andréasson said, on september 23, 2009 at 7:24 e m Talet var mycket bra, Muhhamed Omar. Bra att det tog upp sionisternas mord på Folke Bernadotte, nu nästan bortglömt. Henrik Linde skrev utförligt om det på FiB/Kulturfronts hemsida för några månader sen.
5-10 okkt anordnas Afghanistanvecka – inte bra i Stockholm. Finns att läsa om i nya numret av Afghanistan.nu och på nätet http://www.afghanistan.nu”
Från :
http://alazerius.wordpress.com/2009/09/21/leve-palestina-mitt-tal-pa-qudsdagen/
/BR
Tack för informationen, BR. Vi vet nog var vi har Sixten. Nöff, nöff.
Varför döper ni inte om hela denna bloggen till “renaramahyckleriet.org”?
http://www.guardian.co.uk/world/2009/oct/02/united-nations-israel-gaza-war
Här fortsätter de korrupta ledarna att ge Israel fler chanser. Det är naivt att tro på att denna förhandlingsprocess ska kunna lyckas. Vad är det Netanyahu och Fatah ska lyckas med längre framåt i fredsarbetet, om inte ens den illegala bosättningspolitiken kan upphöra ens en dag?
Vad är det Roy förväntar sig? Det som behövs är att regeringen i Israel måste bryta sönder och nyval måste utlysas igen så vi får riktiga ledare på plats.
Det här halvdana satsandet går inte hem hos mig eller någon annan palestinier för den delen.
Det som behövs är att palestinierna ska enas och genomföra ett nytt val.
Sålänge vi har dessa facistiska ledare vid makten så kan vi bara blunda och säga; Laila Tov
Intressant postning Roy. Tyvärr tror jag dock att du har missat en av de viktigaste aspekterna av denna konflikt. (Eller kanske du tänkt ta upp den aspektan i följande postning?) Det pågår ett “great game” i centralasien och inte minst i östeuropa. Det stora priset är inte Israel utan Ukraina. Ryssland vill ha Iran som ett horn i sidan på USA. Ryssland har resurser att eliminera alla sanktioner mot Iran och deras pris för att inte göra det är att få fria händer i centralasien och östeuropa. Naturligtvis innebär Iran ett hot också mot Ryssaland (och som sagt även problem för dem att leverara alltför avanceradevapensystem till dem eftersom det skulle trigga utvecklande av motvapen), men Rysslands möjligheter att agera är begränsade och därför är de beredda att ta risken med Iran eftersom t.ex. Ukraina är så mycket viktigare för dem. Se t.ex.
http://www.stratfor.com/weekly/20090915_misreading_iranian_nuclear_situation
och flera andra artiklar från Stratforinstitutet.
tonyf,
intressant kommentar. Jo, jag hade flera postningar på gång, men har av olika skäl inte fått dem ur händerna.
Vi är redo att acceptera långtgående resultat av den geopolitiska kohandeln, bara man får till en stark och enad hållning gentemot Iran. Nästa stora anhalt i det här dramat kommer om tre månader.
Att sy ihop en deal med Moskva i syfte att hindra Teheran från att skaffa sig Bomben är utan tvekan Obamas största utmaning. Ta låganrikat uran från Iran till Ryssland och vidare till Frankrike och sedan tillbaka till Iran? Kanske det. Vi får se. Men skrämmande nog har de senaste två dagarnas rapporter i världens media i stort sett helt glömt bort att det också finns något som heter plutonium.
Jag återkommer.
Jag hör nytt från Gaza varje dag;
- Vanligt folk som dör vid gränsen (situationen i gränsen mellan Egy och Gaza är minst sagt katastrofal). Mutor är en ny verksamhet som uppstått. Personer som tjänar på isoleringen utnyttjar den för egen vilja hur de än vill.
- Korruption spelar hela samhället, detta i Hamas och stora delar av Fatah.
- Droger och missvisande syn på verkligheten. Droger sprids nu i allt högre mängd inom Gazas alla städer. Vi som läser vet vad det innebär. Människor som tidigare visste att verkligheten suger i Gaza kan nu i lugn och ro sväva iväg till drömlandet och tro att det är verkligt liv.
- Splittrat samhälle. Den som försöker rubba balansen eller skapa en enighet blir skjuten i huvudet. Den som försöker tala om verkligheten på ett sätt som stöter mot vissa organisationers intressen blir skjuten i huvudet. Sanningen är att den som ens försöker dra uppmärksamhet mot sig inte överlever natten.
- Ont om medicin och material i sjukhusen. Bristen på medicin och material är enorm. Massvis med människor dör i sjukhus på grund av att de har en sjukdom vars läkemedel inte finns tillgängligt. Dessutom dör människor också på grund av kriget. Krigets offer kan man säga är nu långt över 1000 (ni som så gärna ville diskutera det innan omoraliska personer).
- Skolundervisningen är påverkad i allra högsta grad. Skolor blir påverkade av extrema organisationers intressen som florerar igenom hela “samhället” i princip.
- Arbetslösheten är skyhög. Det finns inga jobb. Människor har inga pengar för att överleva.
- Efterfrågan är enorm på varor. Det är ont om råvaror och livsmedel i övrigt. Människor överallt har för den delen brist på pengar och väldigt många svälter. De som får in varor via mutor och annan olaglig verksamhet; de tjänar storkorvan. Viktiga råvaror och livsmedel hamnar i fel händer.
Behövar jag ens fortsätta? Är inte detta något att ta upp för Roy B. Alterman som i sina långa texter skildrar det mest meningslösa bland annat i Aftonbladet?
- Efterfrågan på varor är enorm. Människor har ont om mat och andra livsmedel för att klara sig. Priserna är höga och
varorna är få..
“FN:s säkerhetsråd har många uppgifter, men den viktigaste är att värna om internationell fred, säkerhet och stabilitet. Man står nu inför vår tids största utmaning, nämligen frågan om Iran och dess kärntekniska program. Detta är en ödesfråga. Situationen är utomordentligt farlig.”
Som sagt, Irans obekräftade kärnvapen är farligare än Gaza situationen. Iran är enligt Roy en av de största uppgifterna som omvärlden har sedan andra världskriget men Gazas befolkning är han redo att offra, sålänge det inte är israeliska judar som får lida. Eller hur?
Vi står inför de största lögnerna i modern tid. Produceras i Israel och säljs till världen. Här aktuellt på al-hamatzav.org
Är du nu här och gnäller igen Comitis?
Situationen i Gaza är helt självförvållad av araber. Detta till trots att Israel och EU försökt hjälpa dom.
Röstar man på terrorister i Hamas som ledare och dessutom vägrar Israelisk existensrätt blir resultatet av vad du ser i Gaza. Kan araber aldrig lösa sina egna problem -fredligt- nångång?
Iran däremot är ett hot mot Israel, och kommer att hanteras därefter.
Dannie och (Roy för den delen)
Dannie. Gillar du att leva i en “antingen eller världen” där du slipper fundera så mycket på Israels handlingar, och där obekväm självkritik inte dyker upp. Där allting i ditt liv “antingen eller” är någon annans misstag, fel eller vad du nu vill kalla det. Är det så?
Röstar en hel befolkning på Hamas så betyder det att de övriga alternativen inte har visat resultat, och att Israel i övrigt varit en besvikelse i förhandlingarna med palestinierna de senaste tio åren (Går inte framåt så väljer folk hellre ett steg bakåt i hårda tider). Det betyder också att människorna i Gaza är trötta på ockupationen och isolationen. Det betyder också att människorna i Gaza inte mår bra på grund av ockupationen och isolationen. Det beror också på att i en sådan miljö som Israel har skapat i Gaza, så gror de värsta av alla haten.
Dannie pratar som om det bara bor extrema rasister i Gaza. Vem är du gentemot de civila i Gaza. De har lika mycket rätt att leva ett fritt liv utan problem precis som du har. Du kan inte komma hit och dra alla palestinier över en kam. Sanningen är att de civila i Gaza är precis lika oskyldiga som de civila i Israel.
Det är snarare en fråga om moral och hederlighet. Hur värderar du liv? Hur värderar du judiskt liv? Hur värderar du israeliskt liv? Hur värderar du palestinskt liv?
Låt oss skippa skitsnacket och vara ärliga
Med en enad palestinsk ledare eller utan. Med ett existenserkännande (ett beslut som Arafat tog men inte fick något tillbaks för) eller utan. Med hjälp från omvärlden eller utan.
Med vem ska palestinierna förhandla med nu? Netanyahu? Lieberman? Livni? Det största nationalistiska svinet Netanyahu kommer inte röra ett offra en fjäder för palestinierna. Netanyahu kan inte agera som han vill på grund av det politiska tryck han har på sig.
Den som inte ens kan uttala orden “palestinian state” utan att bli tvingad ska inte sätta foten i fredsförhandlingarna. Det är så enkelt.
Det är palestinier som bor i Gaza som är oskyldiga, lika oskyldiga som andra civila i Sderot t.ex..
Det är den israeliska militären, det israeliska ledarskapet och Hamas som står ansvarig för det nuvarande läget och därefter ska de också handla. Det finns så mycket annat som påverkat den nuvarande situationen.
Det som du dock inte kan springa ifrån, genom att byta kapitel det är att:
Hela världen pekar på vad som har hänt. Faktum är att Gaza ligger mitt framför näsorna på alla israeler, men få bryr sig. Få bryr sig. Roy bryr sig inte så värst mycket om de människorna. Du har inte heller mycket övers till Gazaborna. Israel i övrigt har inte heller mycket till Gazaborna. I rätta ordalag kan man väl säga att israel anser att de jävlarna förtjäna det.
För det är inga judiska liv vi pratar om längre Dannie, utan det är palestinska liv som för dig verkar vara värda lika mycket som hundar.
Nog av tjötet om Iran. Låt oss prata om det som ligger uppe på agendan. De problemen som existerar nu. Låt oss prata om Gaza, Sderot och Västbanken.
Varför ska vi prata om Iran och Hamas ovillja att erkänna Israel, när vi inte själva är bättre..
Tror Comitis har missuppfattat nått…
Varför pratar du om liv för? Hamas Ismail Haniya beskrev i en intervju 2002 deras ideologiska ståndpunkt:
“Det är möjligt att Ismail Haniya, en av ledarna för Hamas, är inne på rätt tankespår. Häromdagen påstod han (se DN:s ledarsida 2/4) att de palestinska självmordsbombarna har hittat Israels svaga punkt. Judar, sade han, “älskar livet mer än andra folk, och de föredrar att inte dö”.
Han syftar på en jämförelse mellan de egna terrorgrupperna och israelerna. Den belyser skilda värderingar inom två kulturer, påstår vissa. Själv menar jag att Haniya markerar klyftan mellan barbari och civilisation.”
http://www.dn.se/opinion/kolumner/hur-stoppar-man-en-sjalvmordsbombare-1.73291
Gazaborna valde sen i demokratiska val Hamas 2006 och Ismail Haniya blev sedemera deras premiärminister.
Demokratiskt folkvalda Hamas eftersträvar döden, inte livet. När de inte dödar varandra eller Fatah, svarar Israel på terrorn och ger tillbaka vad som verkar stå högst upp på folkvalda Hamas önskelista. Martyrskapet.
2008 lät det så här: http://www.youtube.com/watch?v=CWIDZ7Jpdqg
Comitis.
Du måste komma ihåg att varken Hamas eller Fatah har vuxit fram från gräsrotsnivå, utan dessa organisationer har påtvingats palestinierna uppifrån.
Att vi inte skulle bekymras oss för palestiniernas väl och ve är fel.
#42
Hejsan Paul!
Nej, jag vill inte att du ska missförstå mig.
Jag tvekar inte en sekund på att det finns människor i Israel som bryr sig om palestinier. Tvärtom jag vet att en del av Israel bryr sig om palestinier “i övrigt”, kanske de flesta för att de är rädda för sin egen framtid eller kanske de flesta för att de bryr sig om människor oavsett bakgrund. Kanske av en helt annan orsak. Vad vet jag?
Men det som är relevant ifråga kan sägas såhär; Om du eller den israeliska opinionen i sig har förmågan att se förbi gränserna och tänka på det mänskliga livet i övrigt. Om man bryr sig i samma grad om palestinierna som man bryr sig om judar eller vilken annan människa som helst. Det går nog aldrig att besvara frågan vetenskapligt, men det handlingar talar för sig. Det låga engagemanget och de väldigt få kritiska demonstranter/röster emot krigets brott i Gaza, ger en tydlig (jag markerar), EN TYDLIG indikation på att Israel jobbar med propaganda och har något att dölja. Israel spär på så ingen ska bry sig.
#41 DANNIE
“Är du nu här och gnäller igen Comitis?
Situationen i Gaza är helt självförvållad av araber. Detta till trots att Israel och EU försökt hjälpa dom.
Röstar man på terrorister i Hamas som ledare och dessutom vägrar Israelisk existensrätt blir resultatet av vad du ser i Gaza. Kan araber aldrig lösa sina egna problem -fredligt- nångång?”
Förklara för mig; vad är det exakt jag har missförstått?!
Du är en övergeneraliserare. Du talar i fientliga termer “de” “man” “araber”. Vem fan är du för att dra alla över en kam?
Väx upp
“Vem fan är du för att dra alla över en kam?”
Förstår du vad pan-arabism, eller muslimism innebär?
Som kollektiv och gemensam nämnare (för majoiriteten) av nämnda grupperingar?
Frågan är snarare vem du tror du är med individualism i kollektiva islamiska panarbiska drömmar.
Comitis.
Det är skillnad på det palestinska folket och dess ledare.
Jag ser inte ner på det palestinska folket, men har däremot inget till övers för dess ledare.
“Om man bryr sig i samma grad om palestinierna som man bryr sig om judar eller vilken annan människa som helst.”
Man bryr sig OM palaraberna som man bryr sig om judarna eller vilken annan människa som helst I Israel t ex på Hadassah sjukhuset. Men Comitis har väl aldrig hört talas om det fina samarbetet där, utan politik, som pågår dagligen mellan arabiska och judiska läkare…
Ni kan fortsätta leva i en drömvärld där de olagliga handlingarna inte existerar och där handlarna inte har något ansvar för sina handlingar.
Det är lönlöst. Det ligger infiltrerat i er. Vad man än säger så kommer ni ALDRIG ta ställning emot Israel. Vad som än händer. Det är eran “stat”. Judarnas stat och det har blivit öppenbart att ni inte avser att kritisera eller att bemöta dens handlingar i tid och otid.
Rimpler
Du är emot palestiniernas ledare, ändå är det ett krig mot civila människor som har skett i Gaza. Jag har inte sett den mannen ta ställning för de civila människorna i Gaza en endaste gång. Vad är det jag ska tro? Vad är det jag ska tänka?
Dannie
Du övergeneraliserar och talar i fientliga termer mot folkgrupper som du personligen inte gillar. Sedan så försöker du få min folkgrupp att framstå som idioter i dina kommentarer. Du är ute efter att svartmåla och dömma. Du är inte ute efter att förstå och analysera. Och du vill ha respekt av mig? Du vill att jag ska lyssna på ditt skitsnack.
Ulrika 2
Du är en av de lömskaste på hela denna blogg. Jag minns när du citera mig från Guardians blogg. Tog en lista ur ett sammanhang (som inte ens var min) för att svartmåla mig inför flera skribenter. Du tog listan, sa att jag hade skrivit den från början, la den i ett annat negativt sammanhang för att sedan bekräfta dina fördomar mot mig.
Du fick bl.a Anna Veeder att tro att jag tycker att hennes blogg är mindre läsvärd genom att förvrida och använda dig av en lömsk metod. Du har varit en person som varenda gång jag försöker prata om den illegala ockupationen så vänder du samtalsämnet till något helt annat. Varenda gång jag försökt tala om krigsbrott och om människorna som råkar illa ut så vänder du på det och talar om ett jävla sjukhus i Israel som inte har någon betydelse som helst för palestinierna på Västbanken och Gaza.
Tre sionister mot en palestinier. Det ser bra ut. Oddsen ser bra ut för mig. I den övriga debatten brukar det finnas 10 apsionister mot en palestinier (eller palestina försvarare).
Det roliga är att fler och fler av de i era egna led börjar vända sig mot Israels handlingar och de medger det som palestinier har försökt berätta om i tiotal år nu.
Leta upp en palestinier som har något att säga eller som vänt sig emot sin egen folkgrupp. Du kommer inte hitta en enda som är emot en palestinsk stat som är en palestinier. Antisionister har vi överallt…
Ni vill få denna konflikten att framstå som en av de mest komplicerade i världen. Sanningen är den att europeiska judar (bland andra) kom till mitt hemland i en krigstid och fördrev palestinierna som bodde i området Palestina, för att skapa sig sin egen stat.
Det är ett brott att sno mark, fördriva människor, massmörda människor och sedan rasera deras samhälle..’
Det är sanningen. Det är vad konflikten handlar om. Vad är det ni diskuterar
“Du övergeneraliserar och talar i fientliga termer mot folkgrupper som du personligen inte gillar.”
Terrorister är inte en folkgrupp (eller tja, de kanske de faktist är…) och majoritetsfolkvalda Hamas är terrorister.
Du verkar av någon märklig andledning vilja ha beskrivning av bindgalna barnamördare i vänliga och förskönande ordalag.
Det är ett brott att sno mark, fördriva människor, massmörda människor och sedan rasera deras samhälle.
Du har just beskrivit hur muslimska araber betett sig i världsdelarna de invaderat med våld i mellanöstern, nordafrika, asien, mot berber, kopter, maroniter, kristna (även araber), judar, druser, armenier, assyrier, kurder, svarta…
Här är länken jag utlovade: http://csis.org/files/media/csis/pubs/090316_israelistrikeiran.pdf
Dannie
Du pratar om palestinierna, inte terroristerna (terrorister är ingen folkgrupp eller var har du studerat?) eller du kanske menar att alla som bor i Israel också är terrorister med tanke på den terror som Israel ledarskap + armé utövat på andra folkgrupper de senaste åren.
Mig veterligen är inte palestinierna mer terrorister än amerikanerna t.ex.
Vad som kanske är mer intressant; förstå vad som leder en människa till att ta livet på andra människor, och inte minst i de fall där den som utför den olaga handlingen (att mörda odiskriminerat) tar sitt eget liv. Det kanske är på tiden att du fokuserar mer på vad som driver människor i Israel och Palestina att utföra ovan nämnda handlingar istället för att referera till andra delar av världen, varenda gång någon försöker diskutera Israels krigsföring med dig bland annat.
Den som vänder på diskussionen är också rädd för diskussionen.
Iran har själva valt sina ledare dom välkommnade islamiska revulationen Imam Khomeini om de så han heter??
Jag Prata med några iranier på Paltalk från iran ,regimen har starkt stöd i landet specielt för ahmedinejad(tro eller ej)
Iran är inte afkanistan eller Irak ,utan iran är ett land där det finns militär organistationer unversitet helt enkelt ett välbyggt land gemfört me andra länder i området där finns mycket bättre demokrati än pakistan eller saudie arabien.att folk demonstrerar bevisar det men kravaller polis har rätten att stoppa folk som utövar våld bränner bilar och bildäck kasta sten och begå brott det acceptera inte något land i världen men bara för de iran kallar man dom för aktivister hade man gjort samma sak i sverige hade man kallat dom för hulliganer.
Iran har alltid varit attackerad av sina grannar och andra länder iran har inte attackerat något land på 210 år sen
Iran har skrivet på NNPT (Nuclear Non-Proliferation Treaty)det har tyvärr inte isreal och isreal hotar att använda sina kärnvapen mott gaza och mott iran och mott arabiska städer isreal har runt 300 atombomber färdiga att avfyras.
Iran är alltstå hotat och iran som medlem i världsamfunden och är en suvären stat som har all rätt att utveckla sin kärnteknik
för civila syften så länge de inte finns ett enda bevis på det.
Jag förstår iran om dom skaffar kärnvapen och dom har rätt till det man har en granne pakistan me flera kärnvapen man har brevid sig ryssland usas trupper isreal som hotar dom.och vi behöver balans i området där isreal inte förstår än våld för at förhandla me isreal leder inget vart och det har hizbollah bevisat PLO har förhandlat me isreal i snart 40 år men inte fått en kvadratmeter och isreal har bara fortsatt sitt bygge och förstörelse av palistiniernas hem.är det fred ??mott mark`??medans hizbollah fick isreal att lämna södra libanon att lämna libanesiska fångar allså isreal förstår bara VÅLD annars kommer man inte fram och det är fel tyvärr är det så vilket gav hamas och andra islamiska organistationer en ny strategi.
iran är en supermakt och det kan ingen förneka iran kan idag förstöra en hel del iran kan förinta isreal iran kan skaffa kärnvapen kina och ryssland är beroende av irans både olja och oljan från mellanöstern även vi här i EU bör veta att om isreal attackerar iran så har isreal äventyrat hela världen i en mörk tunel där vi inte vet vad konsekvenserna är iran kommer slå ut hormuz där 1/3 av värld oljan ,kuwait kommer dom sänka ner irak kommer dom att ta över usa soldater kommer att vara offer oljan i mellanöstern kommer att vara stopp kina och ryssland europa är beroende av oljan vem av er skulle tåla att inte köra bil längre eller att hela samhället stannar. så att bomba iran är en katastrof och att vänta på att iran skaffat en atombomb är också en katastrof för isreal och dess vänner.har iran en atombomb kommer isreal vara tvugna att förhandla med iran om palistina.så vi får bara njuta av den tiden vi lever tills iran skaffat kina vapen och sen kan man se konsekvenserna ,isreal måste verkligen börja förhandla seriöst med palistinierna och lösa sina konflikter med dom för tiden är inte så bra för isreal.klockan tickar.
lite bilder från verkliga iran
ex cia agent. iran is a super power,
http://www.youtube.com/watch?v=Y3wYJAPheF8
iran bilder
http://www.youtube.com/watch?v=H365PORvRrQ
http://www.youtube.com/watch?v=zmanV5jo44w
http://www.youtube.com/watch?v=iGVTjn3np9Y