Hamilton och antisemitiska stereotyper

Av Magnus Lindberg • 2006-05-15 • Kategoriserat under: Antisemitism, Mediakritik

Sedan Robert Collins tal om den mäktiga judelobbyn har vi från Aftonbladets sida varit förskonade den allra mest uppenbara rasismen. Den som nyttjar klassiska nidbilder av juden på ett sådant vis att man för sitt liv inte kan förstå hur Aftonbladet kan publicera det. Förskonade tills idag då Carl Hamilton publicerar en krönika som kunde ha hämtats direkt ur trettiotalets Tyskland.

Hamilton börjar sin krönika med de vanliga anförandena om palestinsk misär och om hur man straffar palestinierna för att de “valde fel”. Naturligtvis nämner han inte att Israel redan har börjat diskutera att lyfta på sanktionerna för att förhindra en humanitär kris i de palestinska områdena. Vad han också ignorerar är att de palestinska terrorgrupperna uppenbarligen fortfarande har pengar nog att köpa smuggelvapen för. Vore inte ett lämpligt men ack så blygsamt krav att palestinierna koncentrerar sig på att föda sin befolkning istället för att bygga raketer och skicka dem mot civila israeliska samhällen? Att man köper medicin istället för att köpa sig sprängämnen och kanske, bara kanske skulle man kunna tänka sig att Hamas tar ett principbeslut om att erkänna en israelisk statsbildning så skulle problemet omedelbart vara över. Biståndspengarna skulle återigen flöda över palestinierna, säkerligen än en gång utan någon som helst uppföljning eller krav på motprestation.

För saken är ju den och detta vet Hamilton också, även om han i propagandistiskt syfte ignorerar det för en stund, att palestinierna ingalunda straffas för att de “valde fel”. De ser konsekvenserna av att deras ledare vägrar att fortsätta sin kamp på parlamentarisk väg. Man kan inte vara demokrat och terrorist samtidigt. Lika lite som man kan ge biståndspengar till terrorister.
Det är en fråga om orsak och konsekvens snarare än någon “kollektiv bestraffning”.

Hamilton slutar emellertid inte där. Han passar på att relativisera Förintelsen genom att tala om det palestinska “Ghettot” och frågar retoriskt “Vem hade den judiske ghettoinvånaren 1941 solidariserat sig med?”

Den judiska ghettoinvånaren 1941 mördades liksom en tredjedel av världens judiska befolkning av nazisterna. Samma sorts nazister som Jerusalems stormufti Amin Al Husseini reste runt på Balkan för att rekrytera samtidigt som han underhöll sin goda vänskap med Hitler. Jag är alldeles säker på vem denna ghettoinvånare hade solidariserat sig med. Möjligen skulle Carl Hamilton dela min teori, om han någonsin ögnade igenom alla de judefientliga karikatyrer som förevisas i arabisk dagspress.

Hamiltons syn på judar är dock mångfacetterad. Offer för nazismen får tjäna som jämförelseobjekt när han redogöra för palestinsk misär. Men vill man nyttja de riktiga klassikerna bland antisemitiska stereotyper duger minsann inga Förintelse-offer. Nej, då får Hamilton plocka fram det tyngre artileriet och det gör han naturligtvis. Den girige juden!

Hamilton inleder sin krönika med att berätta om en bild han sett i en tidning. Vilken tidning nämns inte men bilden föreställer en palestinsk kvinna som säljer smycken för att få råd att köpa medicin. Vi får vet att smycket är 50 år gammalt men inte i vilken tidning eller i vilket sammanhang bilden visats. “Guldet blänkte i solen” skriver Hamilton och har därmed lagt grunden för ett synnerligen elegant ihopknytande av sin av antisemtism tydligt färgade gottesäck:

“Men jag tänker på vad som sker på den andra sidan muren. Där måste det nu finnas israeliska medborgare av judisk börd som har upptäckt hur goda affärer som finns att göra genom att sälja mat, rent vatten och medicin till de instängda i utbyte mot palestinskt guld, juveler, smycken.”

De giriga judarna skall naturligtvis profitera på den stackars palestinska kvinnan. Sådana är judarna nämligen i Aftonbladet. Antingen väntar de på döden i ett ghetto 1941 eller så byter de rent vatten mot palestinst guld, juveler och smycken.


Aftonbladet: Sverige spelar ett skamlöst spel

No related posts.

Magnus Lindberg är Emmanuel Levinas Fellow vid Paideia - The European Institute for Jewish Studies in Sweden. Han är vice ordförande i svenska Zionistiska federationen och har tidigare varit ordförande för organisationen Israelgruppen.
Alla texter av Magnus Lindberg

47 kommentarer »

  1. hamilton draveldreglar!
    innanför nazisternas ghettomurar fanns bara ett öde, ingen möjlighet.
    bak muren i israel kan man öppna käften och be om att få diskutera framtiden. men finns intresset ???
    eller är det verkligen så illa att det är nazisternas “ande” som hamnat bakom muren och aftonbladet begråter ??? ibland undrar man

  2. Hamilton: Judisk ghettoinnevånare 41.
    Magnus: Trettiotalets Tyskland. Betyder det nu..
    Israeler = Nazis
    Hamilton = Nazi
    Ja gott folk. Så här går det till i en demokrati. Folk ser liknelsen och ger uttryck för densamma.

    Otäckt är dock att svält , ghetton och humanitär katastrof blir rubriker då vi antas tala om ..Demokratier. En stat som säger sig vara en demokrati. En annan där ett ickedemokratiskt parti vunnit ett demokratiskt val. Och mitt i skiten marscherar Waffen-SS , för alltid tycks det.

  3. Funderade också på vad Hamilton fick de här ideerna ifrån. Lotta Schüllerquist skrev i DN om att palestinierna i Ramallah säljer sitt guld – till palestinska juveleraffärer i Ramallah. Inga judiska ockrare där. .

    Hamilton är säkert ingen nazist och han skulle säkert också aldrig kalla sig antisemit. Men även de bittraste Israelkritikerna skulle göra också sig själva en tjänst om de höll sig till verifierbara fakta.

  4. Aftonbladet – Dream Team.

    Karl Vennberg – en beundrare av nazismen och kommunismen, 18 år som kulturredaktör
    Gunnar Fredriksson – Israel- och demokrati hatare, beundrare av Castro, ex-chefredaktör
    Robert Collins – expert på judiska sammansvärjningar och ZOG
    Carl Hamilton – en reincarnation av dr. Goebbels eller Ahmed Rami.

    Förstärkningar från FiB/(M)Ordfront som brukar vika ut sig på blaskan.

    Åsa Lindeborg – en okunnig nolla, brunröd ”historiker”
    Jan Myrdal – kulturparasit, antisemit och Holocaustrevisionist
    Jan Guillou – journalistikens Muhamed Ali, Israel hatare och Saddambeundrare

    En varning utfärdas. FiB/(M)Ordfront har troligen en ny stjärna att leverera, Lars Drake, en ”docent i ekonomin”. Granskar man hans uttalande, är han en lirare i Myrdalklass redan idag.

    ….han skulle säkert också aldrig kalla sig antisemit.

    Säkert inte, flera av tyska nazistiska höjdare blev upprörda när de kallades antisemiter och rasister. Om jag minns rätt, till och med A.Eichman protesterade när han kallades antisemit.

  5. “Jan Guillou – journalistikens Muhamed Ali”

    Hur blev den stackaren indragen i det här?

  6. Ludde, seriost, att likna Hamilton vid Goebbels… tycker du inte det ar att ga lite val langt?

  7. Det kan väl knappast vara förvånande för någon att Israel kommer att erhålla massor av kritik gränsande till hat från alla möjliga håll så länge kriget pågår, endast en fred kan ändra på den situationen.

    Israel är den militärt och ekonomiskt starkare parten med USA på sin sida och dessutom invandraren som köpte 6% av marken och fördrev och dödade araber som idag lever i missär i flyktinglägren i Gaza och Västbanken och andra platser. Självklart kommer Israel att i framtiden erhålla massor av av hatisk kritik ända tills det blir fred och palestinerna inte lever i missär längre, det måste väl ändå alla förstå som är för Israel?

  8. Nu måste jag väl snart ingå i “de 22:s gäng” eller vad det kallas. Detta är fjärde gången under ett år som jag såg mig nödgad att tillskriva Aftonbladet med en förfågan, denna gång med adress Hamilton och cc Klein. Nedan mitt mail. Vi får se om det blir något svar detta gång (varken Linderborg och Collin har återkommit, dock har Petersen svarat):

    “Carl,

    Jag läste din kolumn av den 15 maj 2006 och fastnade vid följande skrivning:

    ”[På andra sidan muren] måste det nu finnas israeliska medborgare av judisk börd som har upptäckt hur goda affärer som finns att göra genom att sälja mat, rent vatten och medicin till de instängda i utbyte mot palestinskt guld, juveler, smycken.” (egen kursivering)

    Den bild som jag själv sett på ett nyhetsinslag (jag tror det var på BBC, men jag är osäker) var en palestinsk kvinna som sålde guld till en palestinsk guldhandlare. Kanske har du sett en annan bild? Budskapet i din framställning är dock solklart, dvs att det är judarna som profiterar på palestinierna genom att kräva guld och juveler i utbyte mot mediciner.

    Har du belägg för detta? Eller är det bara ditt antagande att judar agerar på det viset (och vad bygger du i sådant fall den slutsatsen på)?

    En fråga till Helle också: Vidhåller Aftonbladet att tidningen inte demoniserar judar och israeler?

    //Björn XXXXXXX

  9. Personligen tror jag dock att vilken guldhandlare som helst (semitiskt kroknäst, eller ej) skulle köpa guld till ett bra pris om marknanden erbjöd honom den möjligheten.

    Faktum kvarstår dock att palestinierna är instängda och isolerade så Hamiltons jämförelse med ghettona ter sig högst relevant.

  10. Carl Hamilton är gräslig. En produkt av öfvre Östermalm och deras gamla nazistsympatisörer och medlöpare. Hans omvälvning till “progressiv” Aftonbladet-skribent har dock inte suddat bort det gamla infista judeförakt som finns/fanns i dessa kretsar. Tvärtom. Carl Hamilton använder sin personliga antisemitis för att göra pengar på sina tarvliga, halvt illiterata och dåligt källangivna hatpamfletter. Dessutom helt fakta- och insiktsbefriat om Mellanösternkonflikten, i likhet med propagandisten Frau Helle.

    Avskyvärt!

  11. Hur kan det komma sig att han inte spekulerar i om israeliska araber kommer att handla med palestinierna? Vore inte det mer naturligt? Varför var det viktigt att välja ut Israels judiska befolkning, istället för att tala om israeler generellt (vilket i och för sig knappast skulle ha gjort hans hat och fördomar mer nyanserade)?

  12. I Mellanöstern-konflikten är det nästan förbjudet att säga att båda sidor gjort och gör grova fel. Om en av dessa sidor haft en Dalai Lama som ledare, eller ännu hellre en Gandhi, hade situationen kanske kunnat lösas.

  13. Björn, jag var också på väg att sälla mig till de 22:s gäng. Tänkte fråga precis samma sak. Hör av dig om du får svar.

    Instämmer speciellt i frågan “Har du belägg för detta? Eller är det bara ditt antagande att judar agerar på det viset (och vad bygger du i sådant fall den slutsatsen på)?”

    Skulle jag också gärna vilja veta. Och också tillägga – gränsen är övervakad. Och just därför är det väl inte så enormt enkelt att köra fram och tillbaka med lastbilar med medicin, mat eller vatten (vatten tar rätt stor plats). Det är en viss skillnad emot de judiska gettona som var en del av staden.

    Och Bulten, jag har tyckt mig höra att många i vänstern alltid protesterar högljutt när israeler/judar i Sverige drar upp Förintelsen och dess eventuella paralleller vid olika tillfällen. Men när man vill stödja palestiniernas sak (Susan Nathan, Carl Hamilton m fl) är det helt OK att använda sig av Förintelsen, getton etc etc för att styrka sina argument. Jag tycker att var sak vinner på att diskuteras för sig – jag gillar inte Förintelseparalleller vare sig om de används för att demonisera Hamas och Ahmadinejad eller för att visa avsky för den israeliska politiken.

  14. Att göra den uppställning Lubbe gör i sig ligger är väl inte helt fel, det beror ju på hur man kategoriserar skribenter, och det visar på att Lubbe kan sin Ahlmark :P Kommentarerna tycker jag däremot är att pressa Godwin’s Law lite väl långt. Å andra sidan kan man säga samma sak om Hamilton.

    Att Gulliou hamnar på listan är inte så konstigt, eftersom han varit med rätt länge och under den tiden mer eller mindre hunnit häva ur sig både skryt över sina attacker tillsammans med DFLP, och hävdat att Saddam är på väg att införa demokrati, samt på sistone bli en av dem som mest högljutt protesterar så fort någon vågar antyda att det finns antisemiter i Sverige.

  15. Anna, paralleller kan vara bättre eller sämre, mer eller mindre befogade. Det måste avgöras av det enskilda fallet.

    Personligen tycker jag att Hamiltons parallell mellan den palestinska instängdheten och de Warsawa-gettot var rimligt. Hade han däremot gjort jämförelser med de nazistiska utrotningslägren (förinelsen) hade paralellen varit sämre. Men nu gjorde han ju faktiskt inte det.

  16. ….både skryt över sina attacker tillsammans med DFLP, och hävdat att Saddam är på väg att införa demokrati

    Uppenbarligen en till som kan sin Ahlmark mycket väl!

  17. Stämmer att jag läst Vänstern och Tyranniet. Innebär dock inte att jag direkt instämmer med allt vad karln har att säga. ;)

  18. “Faktum kvarstår dock att palestinierna är instängda och isolerade så Hamiltons jämförelse med ghettona ter sig högst relevant”
    Mig veterligen så sände judarna i ghettona inte iväg en bunt racketer mot civila tyska städer…

  19. “Personligen tror jag dock att vilken guldhandlare som helst (semitiskt kroknäst, eller ej) skulle köpa guld till ett bra pris om marknanden erbjöd honom den möjligheten…”

    Om BiB tror personligen eller bara tror är irrelevant, om semiter är kroknästa eller inte likaså, men det står klart att BiB tror på equal opportunity för guldhandlare. Det handlade dock inte om vilket handlande som helst utan om livsnödvändigheter som rent vatten, mat och läkemedel.

    Frågan var varför Hamilton uttryckte sig så här:

    “…Där måste det nu finnas israeliska medborgare av judisk börd som har upptäckt hur goda affärer som finns att göra…” och han syftar på att judar utnyttjar människor i misär. Inte antisemitiskt nog?

    CH spekulerar negativt och stereotypiskt om israeler av just judisk börd. Så kalla det för vad det är: antisemitism.

  20. Anna:

    Det är just därför som jag anser att min och Mathias husgud, Godwin, hade en sån poäng.

  21. RS
    Varför skulle MÖ konflikten behöva en misslyckad, men dock stridspitt och kvinnoförtryckare (Ghandi) och en odemokratisk homofob (DL). På vilket sätt hade området tjänat på detta?

  22. 20/Hade aldrig hört talas om Godwin tills nu (jo, jag lever på samma planet som ni, men jag har nog missat en del under mina barns småbarnsår) men tanken är ju helt förträfflig. Tack för upplysningen.

  23. Ludde, seriost, att likna Hamilton vid Goebbels… tycker du inte det ar att ga lite val langt?

    Men jag tänker på vad som sker på den andra sidan muren. Där måste det nu finnas israeliska medborgare av judisk börd som har upptäckt hur goda affärer som finns att göra genom att sälja mat, rent vatten och medicin till de instängda i utbyte mot palestinskt guld, juveler, smycken.

    Jag tycker att liknelse är på sin plats.

  24. Lubbe!
    Du har i Din uppställning glömt Arafatkramaren Olle Svenning på AB. Jag tycker dessutom inte att beskrivningen av Jan Guillou som “journalistikens Muhammad Ali” är så välfunnen. Han anses ju faktiskt vara en av boxningshistoriens bästa tungviktare!

  25. ……glömt Arafatkramaren Olle Svenning på AB…..
    Med sina israelkritiska artiklar som oftast gränsar till antisemitism är Aftonbladet en ganska obehaglig tidning överhuvudtaget. Fast man måste förstå det. I grunden finns pengar. Aftonbladet vänder sig till de lägsta samhällsklasserna och där fungerar primitiv antisemitism och klasskamp blandat med kändisarnas underlivsäventyr alldeles utmärkt.

    …..Hamiltons jämförelse med ghettona ter sig högst relevant….
    Det är ingen övarraskninbg att brunröd demensvänster och antisemiten från Aftonbladet har samma syn på vissa historiska händelse.

  26. Stackars Palestinier säljer familjeljuveler för
    att köpa vapen och bomber. Nej,så illa var det inte ,man uttnyttjade istället
    utländsk hjälp,läs i dagens Jerusalem Post.

    Svenska journalistiska antisionister-förena eder i lögner och cynism !
    …………………….
    JPost.com » Israel » Article
    May. 17, 2006 12:49 | Updated May. 17, 2006 15:32
    Ex-PA paymaster: Arafat used foreign aid to buy weapons
    By YAAKOV KATZ

    Former Palestinian Authority chairman Yasser Arafat ordered millions of dollars, taken from international aid funds, tax money transferred by Israel and from Arab countries, to be used to purchase weapons and ammunition, it was revealed on Wednesday

  27. Jag begriper inte och har aldrig begripit antisemitismen… men jag ser att den finns och har funnits i Sveriges “övre skikt” ett tag. Redan August Strindberg (tyvärr) skrev en obehaglig tidningsartikel med rubriken “Moses” där han avslutade med att judar “har det för bra” i Sverige.

    Ändå blev väl antisemitismen i Sverige aldrig så utbredd och “folklig” som i övriga Europa — trots nazisters och intellektuellas envisa ansträngningar att få oss att Hata Moses. Carl Hamilton kör gamla utslitna refränger, men bara mindre skickligt.

    För att travestera Karl Gerhard:

    “Carl Hamilton han är en papegoja,
    som imiterar så gott han har förstånd.”

  28. Ja, i en isolerad ekonomi, som palestiniernas, är det inte helt otroligt att prisnivån guld sjunker såväl som att den relativa prisnivån på livets nödtorft ökar. Marknadsmekanismerna gör att affärsmän (semitiskt kroknästa eller ej) utnyttjar situationen för att i sann kapitalistisk anda tjäna pengar, inget nytt i det.

    Det är i huvudsak judar (ättlingar till överlevande från ghettona) som utsätter palestinierna för det, alltså är Hamiltons jämförelse högst befogad.

    Skulle Tyskland idag av någon anledning sätta igång att bomba något land, skulle nog ingen protestera om man i detta på samma sätt som ovan gjorde jämförelser med terrorbombningarna mot Dresden. Skulle armenier av någon anlening sätta igång med folkmordsliknande förföljerser av exempelvis turkmener skulle det ligga när till hands att göra jämförelser med det folkmord som armenierna utsattes för i början av förra seklet.

    Jag kan inte förstå varför inte Israels förtryck är det enda som det ska anses brottsligt att sätta paralleller till utövarnas förfäders lidande. i

  29. Jag har frågat mig gång på gång var mitt tänk har gått fel men tvingas motvilligt erkänna att Bulten i Bo i inlägg 9, sannolikt i all sin cynism har rätt; handel med guld känner inga religiösa eller nationsgränser, i vare sig stor eller liten skala.

  30. BiB: “…Det är i huvudsak judar (ättlingar till överlevande från ghettona) som utsätter palestinierna för det, alltså är Hamiltons jämförelse högst befogad…”

    Hur går detta ihop med Hamiltons antagande, som – enligt hur det ordas – är ren spekulation?:

    “…Där måste det nu finnas israeliska medborgare av judisk börd som har upptäckt hur goda affärer…”

    Det “måste” nu finnas…?

    Kan det vara tydligare?

  31. 28/Bulten, som du kanske hört är gränsen till åtminstone Gaza STÄNGD. Det är därför mat och mediciner saknas. Det är inte heller så lätt att köra lastbilar med mat, vatten och medicin in på Västbanken utan kontroller. Om Hamilton hade åberopat åtminstone ett konkret fall så OK. Men eftersom han inte gör det så är JUST DEN HÄR parallellen vidrig.

  32. A-K Roth. Det är helt uppenbart att Bulten är antsemit. Så varför stapla argument mot honom?; han omomvändbar! Utgå istället från den FN-resolution, dominerad av demokratier att staten Israel skulle bildas. Ställ Bulten i frontlinjen för framtiden; skall Israel ha rätt att existera som en Judisk stat! Det är nämligen den frågan som är vital! Man kan ha olika uppfattningar om historik, men det är framtiden som mest förtjänar att diskuteras!

  33. Förlåt: “är oomvändbar” DS *S

  34. SÄG NEJ TILL PALESTINA- HAMAS LOBBY I SVERIGE !
    HJÄLP DET PALESTINSKA FOLKET GENOM ATT SPRIDA SANNINGEN !

    Våra svenska antisionister är inte bara blinda och döva,dem har också en perverterat syn på Israel och konfliketn i Mellanöstern.
    Dem agerar själva EMOT det palestinska folket,EMOT palestiniernas vitala intressen.Pga sitt hat mot Israel är dem mera Hamas vänliga än tänkande Palestinier ! Hela vår regering,UD,fackföreningar,media och folkliga rörelser
    är INFILTRERADE av dessa blinda och döva Palestina aktivister,som är eniga bara i ett-Israel måste försvinna som en judisk stat.
    Titta bara på dagens nyheter från Mellanöstern,så
    förstår ni hur man censurerar verkligheten i vårt land.
    Antisionisten Bo är ett typisk exempel på den onda cirkel som drabbade Israel hatare-dem stapplar och mumlar,
    utan att ha tillgång till verkliga nyheter.Bo vet inte ens att Tyskland protesterar energisk mot den svenska Hamas kramande.BO i Bulten,Stefan Hjerten,Per Garthon,Jan Hjärpe,Ulf Bjereld, Aftonbladets rabiata antisemiter och antisionister,alla de ingår i den palestinska lobby ,en lobby som håller UD och Göran Persson i ett fast grepp. Arma Sverige !
    Så ser landet efter två decennier av hjärntvätning
    i regi av sådana som lögnaren Stefan Hjerten och bultaren Bo.
    Och nu-läs om verkligehetn,herra hamas-älskare.
    Ty det är inte sant att ni älskar det palestinska folket.
    Sannineg är att ni hatar den judiska staten och alla som stödjer den.
    Detta har ni ärvt från historiens mörka vrå och dess illaluktande ideer.
    —–
    Jerusalem, torsdagen 18 maj 2006, kl 01:32

    Hej,

    Krisen mellan Hamas och PLO-Fatah skärptes drastiskt på onsdagen. Hamas
    nya milis på 3 000 man är en sorts halvmilitär polisstyrka som i sina led
    tagit in också före detta medlemmar ur olika så kallade gatuligor med
    kriminellt förflutet och denna milis har börjat inta positioner i
    Gazaremsan. Den utgör nu ett direkt hot mot PLO:s officiella polisförband.

    Hamasmilisen leds av den i Israel länge efterspanade Samir Abu Samhadana.
    När hans styrkor började besätta strategiska gaturkorsningar och liknande
    gick PLO till motaktion i onsdags kväll och spred sina styrkor på gatorna
    så att de bägge förbanden nu stor öga mot öga mot varandra.

    PLO-chefen Mahmoud Abbas betraktar det nya Hamas-steget som ett direkt
    försök att undergräva hans auktoritet. Han kallar Samhadanas milis
    “olaglig” och kräver att den genast upplöses. Situationen är nu den att
    paletsinierna har två styren i praktiken, med två olika halvmilitära
    polisenheter, vilket omedelbart ökar risken för direkta gatustrider
    mellan dem.

    Strider mellan andra väpnade grupper ur Fatah och Hamas har redan utlösts
    och bägge sidor fortsätter att kidnappa folk i det fientliga lägret.
    Flera av de olika befälhavarna har utsatts för bombattentat och liknande
    sedan i måndags. Hamas-milisens uppdykande på scenen är knappast en
    styrkedemonstration, utan snarare ett uttryck för växande nervositet:
    Hamas har inget annat att sätta emot, när de inkomster som det palestinska
    självstyret kunde räkna med i det förflutna inte anländer mer. Det
    infrusna stödet gör det omöjligt för Hamas regering att underhålla både
    sina egna medlemmar och de drygt 160 000 anställda inom självstyret.

    Enligt en amerikansk specialrapport på onsdagskvällen kan Hamas styre inte
    bestå i mer än några månader till om det forna ekonomiska biståndet hålls
    inne.

    Abbas spädde på med sin egen kritik: Han förklarade på onsdagen i Europa
    att Hamas går mot upplösning, om man inte snart böjer sig för de
    internationella påtryckningarna och byter fot, dvs erkänner Israels
    existensrätt och därefter bäddar för politiska förhandlingar med Israel.
    Hamas svarade på nytt med att
    utpeka Abbas som en förrädare. Anklagelserna och appellerna från bägge
    sidor utlöser i allmänhet gatukronfrontationer och till slut
    skottlossning.

    PLO-anhängarna kallar Hamas svartklädda milis för “fascister”. Man
    fördömer nu också rutinmässigt Hamas som en satanisk organisation, som
    företräder en falsk form av Islam, på väg att driva palestinierna i
    fördärvet. En del av Hamas ledare anklagas till och med för att kidnappa
    barn för sexuella ändamål och liknande.

  35. Buldog har rätt. Det är dags att frigöra sig från den tysta Palestina lobby som har tagit grepp om media och opinionsbildningen.
    Titta bara på senaste nyhet från Israel.
    Tror ni att Stefan Hjerten eller annan hamilton lögnare
    skulle ägna en minut för att begrunda den ?
    Vår land är på väg i armarna på arab vänliga,extrema
    opinionsbildare,vi är det första landet i Europa
    som har frivilligt fallit offer för den arabiska psykologiska krigsföringen mot den fria världen.
    Jag har själv arbetat inom Försvarets psykologiska enhet,och redan då var vi trötta på arab-falangen i vårt land.Observera att min text är ändrat av mig själv,både vad gäller stil och stavning,ber om ursäkt om någon här känner sig “plagiaterat”.
    Så länge vårt folk inte får tillgång till nyheter från Mellanöstern,så länge kommer Palestina-lobby
    oförhindrat förfalska verkligheten och sprida hat mot Israel.
    Alla ni Bo,Bultar och andra fega anonymer-kom ihåg !

    Arafats sak är inte vår !(Hör du mig,Hjerten ?)

    Göran (fingerat namn)
    —-
    Jerusalem, 18 May 2006

    PM Olmert meets with French FM Douste-Blazy
    (Communicated by the Prime Minister’s Media Adviser)

    Prime Minister Ehud Olmert met this afternoon (Wednesday), 17 May 2006, with French Foreign Minister Philippe Douste-Blazy and thanked him for the fireworks display that he sponsored in Tel Aviv last night.

    French Foreign Minister Douste-Blazy said that since former Prime Minister Ariel Sharon’s July 2005 visit to France, there has been a great improvement in bilateral relations and added that France stands beside the Israeli Government. Prime Minister Olmert agreed that bilateral relations have improved since former Prime Minister Sharon’s visit and that the two countries are much closer. He added that intends to continue and to further advance Israel’s relations with Europe.

    Prime Minister Olmert emphasized that he views negotiations with the Palestinians as the key to progress in the region. Any other development is not as good since it is not by agreement: “We will do our utmost so that there will be negotiations. It is important to Israel that France understands that the condition for this is acceptance of the Quartet’s principles and on this we will not compromise. I am committed to negotiations with the Palestinians and recognize and respect Abu Mazen’s position but it is important to remember that he represents the Palestinian Authority (PA) and is not a private individual. As long as the PA is – in practice – controlled by Hamas, we will find it difficult to advance diplomatic negotiations. Regarding the humanitarian issue, we will do our utmost to ease conditions for Palestinian civilians. If an economic mechanism is established that is designed for humanitarian needs and not for paying salaries, Israel will be able to support it. We favor providing alternatives to money, i.e. medicines and food, or to see medicines purchased with money and transferred to hospitals. Medicines do not shoot at Israeli citizens. We will not transfer funds for salaries.”

    Prime Minister added that Israel very much appreciates the struggle of French President Jacques Chirac and that of the French Government against anti-Semitism.

    French Foreign Minister Douste-Blazy said that there has been a great improvement on the issue of anti-Semitism due to the new laws that the current French Government has passed.

    French Foreign Minister Douste-Blazy said that France would not meet with any Hamas leaders: “We will not give them entry visas and will also press other countries on this issue. Hamas needs to change; the international position will not change and does not need to change. I will not meet with them. If the Palestinian population does not receive assistance it will become more and more extreme. The situation must not deteriorate and it is important that there be mutual trust between you and Abu Mazen. We would be very pleased if there would be such a meeting. Before a unilateral solution is decided upon, it is important to exhaust the negotiations with Abu Mazen.”

    Prime Minister Olmert said that he is prepared to meet with Abu Mazen but said that the latter must fight terrorism emanating from the PA. He also needs to work and uphold the commitments that the Palestinians have accepted upon themselves in the framework of the Roadmap.

    On the Iranian issue, French Foreign Minister Douste-Blazy noted that he had attended the Quartet meeting in New York and added that it was clear that there had to be a unified and determined message; to this end, he sat with the Russians for hours: “It is clear that the Iranians must stop all of their activities, including the enrichment of uranium for civilian purposes.”

  36. A-K Roth. Det är helt uppenbart att Bulten är antisemit.

    Grattis, en till som har genomskådat den icke kroknäste skrikige demagogen.

    Bland allt sitt kacklande och fantiserande, glömde Reichsminister für Volksaufklärung und Demagogi Bulten förklara det viktigaste. Hur i en isolerad ekonomi kan judar köpa upp palestinsk guld och smuggla dit medicin och mat.

  37. Judar i Israel tycks genomgående utgöras av “ättlingar till överlevande från ghettona”, enligt BiB!

    Alla judiska flyktingar till Israel från Mellanösterns muslimska länder och från Indien, Nordafrika och Etiopien då? Räknas inte dom? Är inte, BTW, dessas descendants nu majoritet i Israel?

    BiB räknas till den minoritet svenskar med djupa fördomar och vilda antaganden om många olika folkgrupper.

    “A-K Roth. Det är helt uppenbart att Bulten är antsemit. Så varför stapla argument mot honom?; han omomvändbar! Utgå istället från den FN-resolution, dominerad av demokratier att staten Israel skulle bildas. Ställ Bulten i frontlinjen för framtiden; skall Israel ha rätt att existera som en Judisk stat!…”

    Ja, observer, men jag är så less på vår ignoranta bults dravlande om basparsekvenser när det gäller Israels rätt att överleva som judisk stat med full religionsfrihet. Det är nämligen det som kommer pa den frågan.BiB har inga invändningar mot att det existerar muslimska stater utan religionsfrihet eller buddhistiska, kristna, hinduiska el. dy. men just tanken på ett judiskt hemland gör honom vansinnig.

    BiB tror förresten inte att det finns ett state of mind som kallas antisemitism. Men så har han ett egendomligt state of mind också.

  38. BiB har inga invändningar mot att det existerar muslimska stater utan religionsfrihet eller buddhistiska, kristna, hinduiska el. dy. men just tanken på ett judiskt hemland gör honom vansinnig.

    Mitt förslag till lösning på Israel-Palestina konflikten är enkel. Västbanken och Gaza anekteras till Israel och sen ordnas det folkomröstning bland ALLA medborgare om statsskicket där. Om det sen blir en buddhistisk, kristen, hinduisk, muslimsk eller judisk stat, det berör mig inte så länge som religionsfriheten är garanterad för alla. Och att inga etniska rensningar utförs.

    Om det enligt A-K och Lubbe är att vara antisemit att föreslå något sådant, då handlar det bara om att diom har en något skruvad definition av begreppet. Men det visste vi ju sen tidigare, så det är ju ingen nyhet.

    Utgå istället från den FN-resolution, dominerad av demokratier att staten Israel skulle bildas

    Sovjetunionen 1948, styrd av Stalin, röstade hur då?

  39. Bulten,
    dominerad av demokratier att staten Israel skulle bildas…

  40. Jag vill bara tillägga att Sovjetunionen bojkottade det FN-möte där beslut togs om staten Israels bildande, vilket gjorde övermakten av demokratier i beslutet än mer övertygande! Och Bulten; lägg av med Dina historiska exposeér! Israel finns som en judisk stat och deklarera nu hur Du Du ställer Dig Till denna stats fortsatta existens. Oavsett historiken i Israels tillkomst går nämligen frontlinjen i diskussionen genom om man anser att Israel skall få fortsätta att leva som en judisk stat eller inte!
    Jag citerar motvilligt ett smått rasistiskt talespråk från Mellanöstern “Judar kan göra en trädgård av en öken, araber kan göra en öken av en trädgård”. Fakta är att att om man väljer att använda sina ekonomiska resurser att skapa och underhålla terrorism, istället för att bygga upp ett samhälle, så skapar man ett stort antal offer!

  41. Oavsett historiken i Israels tillkomst går nämligen frontlinjen i diskussionen genom om man anser att Israel skall få fortsätta att leva som en judisk stat eller inte!

    Huruvida staten ska vara judisk eller inte avgörs väl lämpligen av de personer som deltar i den av mig föreslagna folkomröstingen.

    Demokrati tror jag att det brukar kallas!

  42. Det blir nog inget svar på mitt mail till Hamilton och Klein (se #8). Synd.

  43. Folkomröstning bland världens förflyttade folkgrupper-det låter bra !
    Vi börjar med ättlingar till 13 milj förflyttade tyskar och fortsätter med finnar från Karelen,polacker
    från dagens Ukraina och Vitryssland,ungrare från norra Jugoslavien,serber,kroater och muslimer från Balkanerna, rumäner från Besarabien,för att inte glömma miljoner hinduer och muslimer som bytte bokstavligen marken när Indien (och sedan Pakistan)skapades.När allt detta är gjort,ordnar Bulten omröstning bland araber i Israel/Palestina,för att inte glömma att största delen av Palestina tillhör redan palestinska araber,nämligen Jordanien.( gå ut från Bulten och titta på kartan,Bo Folkrättsexpert)

    A props experter på den palestinska ekonomi.Vad säger ni om Hamas höjdaren som greps idag med 9 000 000 kronor ?
    (6 400 000 enl andra källor) Då kan kanske stackars palestinier behålla sina juveler och guldtackor ,vad säger aftonblaskans Hamilton om detta ?

  44. Bulten är uppenbarligen en mycket glömsk kommunist!
    För inte så länge sedan röstade Palestinierna, genom att i demokratiska val välja en Hamasregering, för att Israel som en Judisk stat skall förintas. Ännu mer nyligen röstade de israeliska medborgarna fram en ny, Judisk, regering. Därmed torde, den av Bulten önskade omröstningen, vara klar och status kommer att förbli quo om Inte Hamas genomgår en demokratisk metamorfos

  45. Bulten tillhör den stalinistiska falangen
    som avslöjas genom vokabulären.Andra begåvade mutanter
    från den röd-grönt-bruna dyngan maskerar ibland sin aversion mot judarna,men ändå avslöjar sitt hat mot den judiska staten,som tex herr Hjerten,TT:s egen lögnare och Israel hatare i den svenska media världen.
    Vi har alldeles för många Bultar både i media världen och i politiken. Tillsamman med diverse “genier” från muslimska länder eller Persien,håller dem hela svenska folket i ett strupgrepp. Deras agenda kretsar visserligen kring Israel ,men de facto sträcker sig långt utanför judarna och deras statsbildning.
    Dessa målmedvetna,begåvade och skickliha herrar infiltrerade samhällsfunktioner för att leda oss alla
    i ett djävligt system,en blandning av fascism och kommunism,ej skådat hittills i Europa.
    En dag kommer dem landa på historiens sophög,bredvis Stalin,Mussolini och Mao Tse Tung.
    Så länge härskar dem över språket i media,så länge är dem starka.
    Jag var i Moskva när en vän berättade att Gorbatjov
    målmedvetet och fast har drivit sin politik gentemot media,just för att ändra språket.Utan detta -ingen perestrojka.
    En gång kommer perestrojka till Sverige,och medborgare upptäcker att det finns så mycket annat än
    konflikten Israel-araberna,eller stackars araber från Palestina. Människor upptäcker att tidningar och media i övrigt skall skriva om dem omänskliga skatter,
    för vilka vi får ingenting,utom havererad sjukvård där sjuka gamlingar ligger 16 timmar på akutens
    korridorer ! Istället om palestinier som samlar till bomber och missiler,
    skall dem läsa om högsta hyror i världen,som äter upp halva lönen ,om änkor som får 7 000kr/månad at leva på,om folk som bodde 5 och 10 år i Sverige utan att arbeta en enda timma, dem skall läsa om socialdemokratin som har försingrat tidigare generationens pengar och arbete.Istället för att fördommas av mummel om Hamas,Sharon,Muren och Gaza,skall dem läsa om skattemiljarder som slösas i det här landt,om en nomenklatura som har aldrig arbetat men väl göddes på SSU kursgårdar ,där cinism,falskhet och kommunistisk smygindoktrinering rådde. (jag var där,ha ha ha !)

    Presidenten Abbas nobbar Sverige besöket som protest
    mot vårt stöd till Hamas !
    Är det inte bästa beviset på den degeneration och perverta verklighetsuppfattning som vår härskande klass uppvisar ?
    Bort med dem. Då visar sig att Bo i Bulten är inget annat än en liten rädd pojke,obsessivt sysselsatt med judar och deras stat,han bryr sig lika mycket om palestinierna som om hutu eller tutzi.
    Han har aldrig höjt rösten när våld,mord,våldtäckt och bestialitet härskade och härskar på den plågade jorden.
    Han har hängt sin patos på den judiska staten,och tror på egna lögner om dess påhittade brott.
    Bulten är svag, en rutten bult i ett ruttet land,som bygger fascistoid röd grön korthus med stalinistiska slogan.

  46. BiB: “…Om det enligt A-K och Lubbe är att vara antisemit att föreslå något sådant,…”

    Vänligen insinuera inte att jag skulle anse val av statskick som antisemitism!

    Du spekulerar i nonsens som vanligt. Sett mot att folket valde Hamas, att Hamas har enväldiga aspirationer om teokratisk stat och den fara det redan utgör mot kristna och sekulära palestinier är det ganska så orealistiskt att tro att din plan skulle säkra vägen till religionsfrihet.

  47. Palestinian Media Watch Bulletin – May 24, 2006

    Hamas newspaper boasts:
    Hitler called Palestinians model revolutionaries
    Overview:
    The admiration of Hitler among Palestinians
    By Itamar Marcus and Barbara Crook

    The Hamas newspaper this week chronicled with pride the
    ways in which different foreign leaders singled out the
    Palestinians as examples of ideal revolutionaries. The
    first leader cited by the Hamas weekly, Al-Rissala, for
    praising the Palestinians was Adolf Hitler:

    “Adolf Hitler, while exciting the Germans of the
    Sudetenland – the Sudetenland is a German province that the
    Allies had annexed to Czechoslovakia after the First World
    War – told them in his broadcasts: Look at what the
    Palestinian revolutionaries are doing to Great Britain!!”
    [Al-Rissala (Hamas Weekly), May 18, 2006]

    Overview: Admiration of Hitler in the Palestinian
    Authority:

    It may be surprising to Western observers to see
    Palestinians taking pride in having been praised by Hitler.
    But it is important to understand that the utter revulsion
    of Hitler expected in the West is not true in Palestinian
    society. Palestinians can be found who are named “Hitler”
    as a first name: Hitler Salah [Al Hayat Al Jadida, Sept.
    28, 2005], Hitler Abu-Alrab [Al Hayat Al Jadida, Jan. 27,
    2005], Hitler Mahmud Abu-Libda [Al Hayat Al Jadida, Dec.18,
    2000].

    This phenomenon of Palestinians being named after Hitler
    was explained in an article in the official PA daily
    praising the rewriting of history and the doing of
    “justice” to Hitler:

    “Even Adolf Hitler, who after the fall of Nazi Germany
    turned into a political horror for most of the writers and
    artists, during the last decades has started to return
    himself to his part of the picture. There are some in
    Britain who defended Hitler and tried to do justice for
    him. There are elderly people, among them Arabs, who still
    carry the name Hitler since their fathers, who were charmed
    by him, linked them [their children] with his name.”
    [Al-Hayat Al-Jadida, April 13, 2000]

    One article explained the phenomenon of naming Palestinians
    after admired foreign leaders – such as Napoleon and the
    Nazi General Rommel:

    “Sometimes parents name their children with foreign names,
    due to the father’s admiration to a foreign personality.
    This is the source of the names: Rommel [famous Nazi
    General] and Napoleon.”
    [Al-Ayyam, November 15, 2001 "Woman's Voice" supplement].

    The admiration for Hitler is consistent with the status of
    Mein Kampf, which a PA daily cited as a book on the best
    sellers’ list.
    [Al Hayat Al Jadida, Sept. 2, 1999].

Lämna en kommentar