Bojkotta “Palestina”?
Av A. Adler • 2009-03-19 • Kategoriserat under: Allmänt, Intressant just nu, Judeen, Samarien, Gaza - Palestinska MyndighetenPå ett antal bloggar pågår just nu en uppmaning till att bojkotta “Palestina”. Anledningen är att den förmodade stat som Israel förväntas erkänna har representanter som ej erkänner Israel, eller till och med kallar till dess upphörande.
Bör Israel vägra erkänna en framtida palestinsk stat innan Israels existens accepteras, erkänns och att uppmaningar om utplåning stryks ur palestiniernas valda/påtvingade representanters olika charter och uttalanden?
Läs: PLO, Hamas och Hezbollahs olika stadgar hos FiM.
Läs även: Fatah erkänner inte Israels rätt att existera
För att återgå till bloggtiteln. Hur bojkottar man Palestiniernas representanter utan att det palestinska folket drar nitlotten? En bloggares förslag lyder:
* Bojkotta palestinska varor.
* Bojkotta Palestina genom att bojkotta FN som låter diktaturerna Libyen och Iran fungera som värdländer för UNHRC och Durban II i Genève den 20-24 april
* Bojkotta Palestina genom att bojkotta FN och deras partiska hållning där man vitlistar Palestina och låter dem fortsätta med sina Qassam- och Grad-missiler, men svartlistar den andra parten.
* Bojkotta UNRWA som utgör den enda palestinska industrin. UNHCR har förvandlat 50 miljoner flyktingar till arbetsdugliga och skattebetalande medborgare, medan UNRWA endast cementerar flyktingskapet.
* Bojkotta mediaprodukterna med palestinapropagandan från Hamas, Free Gaza och Palestinagrupperna.
* Bojkotta palestinasjalarna med sitt tysta budskap om terror och israelförintelse.
* Bojkotta gåvor och understöd till Diakonia och kyrkans Följeslagarprogram med flera kyrkliga aktiviteter som tjänar terrorns propaganda.
* Bojkotta demonstrationer där terrorns organisationer (Hamas, Hizbollah, Fatah, PA, PLO, Palestinagrupperna, Vänstergrupperna) representeras med bl.a. flaggor.
Bloggaren frågar sedan sina läsare efter fler förslag, jag undrar detsamma, men vill tillägga hur man kan bojkotta Palestinas representanter på bästa sätt utan att det drabbar civilbefolkningen? Vi vill ju inte sänka oss ner till samma nivå som människohatarna i “Bojkotta Israel”-rörelsen, men påtryckningar utifrån är troligtvis det enda som kan få t ex Hamas på fall. Ett folkligt uppror är nog inte genomförbart för palestiniernas del mot sina ledare. De lever redan på nåd från deras ledare, Hamas t ex är beväpnade upp till tänderna och avrättar meningsmotståndare på löpande band, medan folket samtidigt genomlider sanktioner som Hamas dragit över dem.
Så, fler förslag?
Uppdatering:
Som bekant finns det ingen Palestinsk stat att bojkotta, som jag fick örfilar för i kommentatorfältet, men givetvis syftar det på det palestinska projektet, som går i en fel, och destruktiv, riktning, just nu.
Liknande poster:
Intressant?
Andra bloggar om: Bojkott Fatah Hamas Israel Palestina PLO Världen









Där ser man, förut fanns inga palestinier. Någon palestinsk stat har aldrig existerat.
Nu finns det tydligen något “Palestina” att bojkotta.
Utvecklingen går sannerligen framåt….
Men Palestina och palestinier finns ju inte. Hur ska man då kunna bojkotta det endast virtuellt existerande “Palestina”?
Det här är ju nästan mer korkat än Israelbojkotten. Bojkotta Palestinagrupperna, för all del. Det är ungefär samma nivå som de “entusiaster” som går omkring i svenska snabbköp och nitiskt letar “blodig” felmärkt avocado.
Patetiskt. Sorry Adler, men det här har noll komma noll med verkligheten att göra. Det är möjligen ett tecken på hur den svenska Mellanöstern-”debatten” totalhavererat, som i senaste Debatt.
…och nej, jag har inte synkat min kommentar med Guardian. Men vi tänkte tydligen ungefär likadant.
Palestina är ett pågående projekt inte en stat, det är de destruktiva krafterna inom detta projekt som menas skall tas avstånd ifrån.
Det förstod ni väl, ändå.
Boykott är korkat för att kopiera Anna. Bojkotta är att skjuta sig själv i foten. Se bara hur löjliga de svenska israelbojkottarna gör sig på sina bloggar.
Intressant artikel.
Adler, du och andra anti palestinier kan vara ratt lugna. Det ar inte alls sakert att en palestinsk stat kommer att upprattas.
Men manga forslagen kanns overflodiga. Vilka av er koper palestinska varor? Brukar ni bestalla palestinasjalar hej vilt? Har ni nagonsin skankt pengar till valgorenhet som kan misstankas hjalpa palestinier?
Nej, om ni verkligen effektivt vill bojkotta palestinska myndigheter, skank pengar till IDF. Det finns ocksa sk zionist sjalar, som ser ut som palestinasjalen, fast med annorlunda monster som man kan kopa. Det finns ocksa, som du sakert redan vet, manga organsitioner som skanker pengar till bosattarrorelsen. lankar far du hitta sjalv.
Adler,
Föreslår att du inleder ett samarbete med Svansbo istället. Ni tycks befinna er på ungefär samma intellektuella nivå.
Eftersom det inte finns någon palestinsk stat kan man operationellt definiera de krafter på WBGS som man på olika sätt vill ta avstånd från som Hamas, PIJ och dessas svenska medlöpare.
/BR
Bojkott? Nej tack, jag tror jag avstår.
Eleni,
Är du samma Eleni Schmidt som skrev under uppropet till Lars Ohly om att ta antisemitismen inom vänsterkretsarna på allvar? Och samma Eleni S. som ibland kommenterar på Bjerelds blogg?
Tack för responsen.
Jan E: Vilka menar du jag “samarbetar” med just nu då?
Nej! Inte bojkott av varor palestinier producerar. Men – stoppa gärna penningflödet till grupper som producerar attacker mot civil befolkning och allt vad det innebär i uppvigling och rekrytering.
Ja, G. Tikotzinsky det ar jag.
Bojkott är fel.
Frågan kommer lösa sig i samband med upprättandet av den palestinska staten. Eftersom ett erkännande av de bägge staterna är en förutsättning för fred och att en palestinsk stat är ska komma upprättas, kommer det I fredsdokumenten att ingå ett ömsesidigt erkännandet. Allt annat är fiktion.
Jag håller med om att en bojkott av palestinska varor, förutom att det vore fel, känns överflödigt. Den europeiska marknaden svämmas knappast över av palestinska varor. Palestinasjalarna är ju som oftast “Made in China”. Och den “palestinska” olivolja som palestinagrupperna i Norge solde producerades i Galliléen.
Dessutom, nu kommer ju även Israel, om det inte inträffar ett mirakel, få en regering med medlemmar som ej vill erkänna en tvåstatslösning.
4. A.Adler
“Palestina är ett pågående projekt inte en stat…” Och har väl aldrig varit någon heller. Behåll du din intellekutella nivå men gå inte för högt för då kan det hända att någon inte hänger med:-))
Palestina finns inte men Emmaus finns. De deltog både i Bojkotta matchen nu i Malmö och samlar och skickar pengar till Gaza.
Ge det du vill ge bort till någon annan organisation.
/sergej
Men Adler, om det handlar om de destruktiva krafterna och inte om varken “Palestina” som stat eller om civilbefolkningen – inte ens jag som bor här kan köpa något Hamasproducerat ens om jag försöker. Har heller aldrig sett PFLP som producent av något väsentligt. I så fall skulle det vara om jag gick in och tog en kopp kaffe någonstans i Östra Jerusalem där innehavaren utan min vetskap stöder Hamas. Dessutom är Hamas ju som bekant redan bojkottade politiskt och geografiskt av västvärlden.
Det känns bara rätt meningslöst. Säg åt MxP att hitta på något positivt att göra istället.
Kanske off topic, men jag gick in på en länk till den av er, och därmed också Lisa Abramoviszc, rekommenderade bloggen och fick reda på följande:
I stora delar av Skandinavien såväl som i muslimska områden i Frankrike har kvinnor börjat bära slöjor för att skydda sig mot kringströvande gäng av muslimska unga män. …. Det har att göra med den patologiska typ av kulturer som tolererar och uppmuntrar våldet och Västs regeringar och intellektuella som ursäktar det.
Rasism och generaliseringar av en grad som vi inte sett i den svenska bloggosfären sen den där gamle mannen i Handen hade fräckheten att påstå att familjen Bonnier äger Expressen.
A-K Roth:
…stoppa gärna penningflödet till grupper som producerar attacker mot civil befolkning
Håller med. Ser fram emot att du, som bor i det landet som skickar mycket pengar till sådan verksamhet, agerar i frågan.
BOJKOTTA DEBATTEN !!!
Apropå bojkott. VG titta på filmsnutten och se skammen. Även om man har lite svårigheter med att förstå franska så kan man lätt dra sina slutsatser.
http://israelmatzav.blogspot.com/2009/03/where-are-police.html
Den som på sin blogg länkar till den rabiata Israelhatiska bloggaren alandalus (som nu lagt ner sin blogg) och Jinges totalmodererade blogg ,som enligt Ohly innehållit antisemitiskt material ,skall tala med små bokstäver om olämpliga bloggar.
http://expo.se/2009/48_2475.html
/BR
Bojkotta Palestina? Det finns ingen palestinsk stat och Israel kan inte erkänna en stat som inte erkänner Israel. Hur skulle de förhandla om gränser och andra frågor som granländerna brukar göra?
Förslaget i artikel känns ganska naivt. Bojkotta palestinska varor, vilka då? Sjalar tillverkas i Kina eller Bangladesh så det enda som kan tänkas gå på export är självmordsbombare och där är marknaden, åtminstone i civiliserade länder, ganska begränsad. Skulle en palestinsk stat bildas, då får de delta i internationell handel och behandlas på samma villkor som andra. #14 beskriver det ganska rätt.
Jag bojkottar gladeligen palestiniernas muppiga “representanter” här i Sverige såsom ISM, Free Gaza osv. och FN ser jag redan som mer clownig än något annat. Däremot så tänker jag inte bojkotta palestinierna själva, jag saknar deras jordgubbar :(
Sjalen bojkottar jag eftersom alla osnutna kommunister kör med sådana
Du har stort förtroende för Ohly, BR?
Adler, jag skrattar röven av mig.
Låt mig säga så här Bulten. Jag tror inte att du skulle godtagit mig som referens till antisemitism hos Jinge.
/BR
Apropå hat, här har vi en kompis till BR:
http://moar.su/wp-content/uploads/2009/01/gaza01_promassacre_rally_1.jpg
28. Jan E
Ni får tycka vad ni vill om BRs åsikter, men det där var lågt.
Jan E
#28
Vad vet du om det är hat eller annat som ligger bakom plakatets text? Ditt påstående säger antagligen mer om dig själv än om den som utformat texten.
(Genom sig själv känner man andra, påstås det)
BR, jag godtar varken bedömningar av dig eller någon vänsterpartist. Jag vill ha äkta vara, dvs originaluttalanden, för att jag ska kunna godta rasistanklagelser.
Ett pedagogiskt exempel, hade den av dig nämde gamle mannen i Handen någonsin sagt att:
Helt klart skall inte judar beviljas uppehållstillstånd i Sverige. Vi lider ingen brist på sionister precis.
så hade detta varit en projicering av fördom på ett folkslag och kvalificerat som rasism, i detta fall just antisemitism. Nu har den gamle mannen aldrig sagt så utan det var denne idiot som yttrade sig i dessa termer!
BiB, jag har utvecklat en motvilja mot dina länkar. Utan att gå in kan jag emellertid råda dig att studera ordet MOT då jag har skäl att tro att du inte bergiper det.
Tack Per Degerman!
Jag förespråkar en tvåstatslösning utan islamistisk inblandning och Israels rätt att försvara sig mot terrorism enligt de internationellt accepterade krigets lagar som tillåter militär vedergällning mot skolor, moskeér, lekplatser och sjukhus som används som stridsplatser och vapen och ammunitionslager
Jan U skall stämma ner sin antiisraeliska retorik.
/BR
29-30,
Mot bakgrund av vad jag kunnat uttyda av BRs kommentarer hos bl a Svansbo och Gudmundson så är min kommentar helt relevant. BR anser helt säkert att Israels senaste Gazaattack var en halvmesyr. Jag menar det finns ju fortfarande några överlevande…
Jag agerar redan efter hela listan. Det skulle aldrig falla mig in att stödja något på den listan, varken FN, Diakonia eller biståndsindustrin har mitt stöd. FN är en skurkorganisation. Biståndsindustrin stödjer och finansierar folkmord och diktatur. Rädda Barnen och liknande har ju som bekant gjort bort sig även dom. Palestinsjalar, mediaprodukter och vänsterdemonstrationer slängs i skräphögen även det. Det finns dessutom fler och väldigt goda skäl än bara israel-perspektivet att bojkotta varenda en av sakerna på listan.
Jag struntar i vad du vill ha, Bulten.
Du länkar till en blogg där det förekommit antisemitiska kommentarer vilket bekräftats från såväl vänster som höger.
Exempel kan fås hos FIM´s blogg eller hos SKMA
Vad du sedan väljer att göra av den infon står dig givetvis fritt.
Fortsätter du länka till Jinge kommer du emellertid att buntas ihop med honom och anhanget i hans kommentarsfält.
Det kan bli genant för dig en vacker dag.
Jan U´s imbecilla kommentarer lämnar jag därhän.
/BR
“Hitler var omtänksam i jämförelse med dagens extremism i Israel.”
Signerat allas våran Ida D på allas våran Jinge-site
BR, du SKRIVER på en blogg där det förekommer rasistiska kommentarer, så var inte så förbaskat känslig.
“Hitler var omtänksam i jämförelse med dagens extremism i Israel.”
Signerat allas våran Ida D på allas våran Jinge-site
Den bloggen länkar Bulten i…… till.
Jag rekommenderar ett besök på en av Bultens sekundära bloggar såsom
http://brosttoner.blogspot.com/2009/01/22-januari-2009.html
/BR
Bojkotta vänstern istället!
Tycker absolut Israel och världen ska ställa kravet att den framtida palestinska staten ska erkänna Israel allt annat är oacceptabelt.
IDAs muslimska gröna färg blir alltmer blandad med nazismens bruna och blir till grönbrunt.
Släkskapet med den rödbruna nazistvänstern är slående.
Bägge dras de till brunt.
Skulle vilja sätta allas vår etiskt utmanade Ida ner i ett rum och låta henne se dokumentärer och höra vittnesmål om Hitlers omtänksamhet …
31. BiB
Dina hemmasnickrade definitioner av antisemitism samt rasism är nog ingen intresserad av.
33. BR
Det var så lite. För även om jag inte nödvändigtvis håller med er i allt så anser jag inte att påhopp av det där slaget är önskvärda.
AK Roth oroa dig inte. I Sverige sköter de sånt från grundskolan uppåt!
Ida gick nog inte i svensk grundskola. Tvivlar dock på att det är skolgång som fattas där. Balkans skolor kan ha varit bättre än svenska. Kan bara konstatera att hos Ida fattas av någon anledning kunskaper.
45. A-K Roth
Om hon vore den enda! Hon tillhör Jinges hejarklack numera. Kan man inte tänka kritiskt så sugs man lätt in i fel miljö.
Ingen förlust:-)
Ida i Jinges hejarklack? Ja jag säger då det!
och hon anser säkert detsamma om er. [De där på al-hamatzav har ju förlorat all vettigt perspektiv och vem vet hur de blev utbildade. Al Hamatzav gänget]
Ser ni något mönster?
Jodå BR, jag har läst SKMA:s ordförandes Jesper Svartviks artikel i Expressen. Antisemitismen består enligt honom i att man skriver att Familjen Bonnier äger Expressen (Vilket väl skulle göra svenskt bolagsregister antisemitiskt) samt diverse spekulationer om Mossads aktiviteter (är det antisemitiskt att spekulera om det torskar väl även Johan Ingerör när han släppte igenom denna kommentar om den nämda organisationens “långa armar”).
Men min fråga var mer riktad till dig, var anser du som känd “död åt islam”-utropare att gränsen för anständighet går?
Försök inte Bulten i…
Frågan är om du kommer att fortsätta länka till Jinges blogg där moderatorn-blogginnehavaren släpper igenom kommentater som ““Hitler var omtänksam i jämförelse med dagens extremism i Israel.”
P.S.
Nedanstående kommentar ligger helt inom anständighetens ram
“BR wrote:
Apropå posten.
Död åt kristendomen!
/BR ”
Från http://blogg.svansbo.se/2009/01/23/svenska-kyrkan-glommer-forintelsen/
Nu finns ännu mer info om den anonyme Bulten i Bo på hans blogg.
http://brosttoner.blogspot.com/2009/01/22-januari-2009.html#comment-form
/BR
Editerat. Kommentaren saknar relevans för den politiska diskursen.GT/
Jag skrev en kommentar till:
Ida D. #16: “Hitler var omtänksam i jämförelse med dagens extremism i Israel.”
“Really? Ar du berusad?
Ta det och tryck det på din T-shirt!”
Det tog inte många minuter innan Ida’s ovan kommentar var struken och min respons aldrig kom upp.
Nedan kommer ytterligare ett urval av pärlor från den Jinge som Bulten i…. vägrar avlägsna från sin bloggroll.
http://kamfertext.blogspot.com/2009/01/anklagelsen-mot-jinges-blogg-r-varken.html
/BR
Man kan ju fundera på vad det är för mening med kommentarsmoderering om man släpper igenom kommentarer som #51 ovan.
Men jag tackar för den pedagogiska lektionen om vad israelvännerna här anser vara acceptabel samtalston och tackar därmed för mig!
Det här ÄR onekligen en sight där judar skäller på judar, eller där judar skäller på judar som inte skäller högt nog på judar som skäller på judar. I vart fall tycker jag att posten ovan är rent..skrattretande.
En site, eller möjligtvis en sajt. Och lite glädje har väl aldrig skadat någon?
Politisk diskurs? Jo, man tackar. Men vem bryr sig? Poängen är att Bulten borde göra ett besök i Gaza. Och där måste man vara försiktig.
Och Pata Ässä borde sluta att skälla på de som skäller på de som inte skäller osv. Du gör dig själv till åtlöje på det där sättet.
Psykopater_noster,
Jag håller helt med dig i sak, men jag håller också på beduin-traditionerna. Alla som kommer till mitt tält får tre koppar kaffe. Det är en åsiktsfråga om vi håller på med första eller andra koppen, men vi har definitivt inte kommit till tredje. I alla fall inte med Bulten.
Misstar jag mig men är det inte egyptiska beduiner som generösa också med sin hjälp att bygga tunnlar in i Gaza vid Rafaah?
/BR
Kaffet smugglas in via tunnlarna. Beuinerna är driftiga. Bulten riskerar dock att sätta turkkaffet i den svenska kålsuparstrupen.
Ja, speciellt om han sveper kaffet som svensk snaps innan grynen sjunkit till bottnen.
Är bedukaffet av samma typ som det arabiska kardemummakaffet som man hela tiden får påfyllt om man för att bli av med det, snabbt dricker upp?
Om man å andra sidan dricker det långsamt så kan det tas som en förolämpning mot värden. Catch 22
/BR
62. BR
Nu blir jag kaffesugen:-) Dricker 100% Arabica espresso. Men en kopp med turkiskt kaffe och hell säger jag inte nej till. Dock, dricker jag den långsamt med ett öga i botten:-)
Beduinkaffet är ok, men beduinhaschet är suveränt. Låt Bulten tända på en rejäl ökenpipa och låt honom sedan inspektera tunnlarna. Det finns vanliga tunnlar, och så har vi lyxvarianten. Där får man getmjölk, Fajr-raketer och toapapper, bara man skriver under ett papper om fullständig lojalitet till den jihadistiska saken. Hooaa!
psykopater_noster!
Mest unnar jag ändå bulten en flaska av arabärldens alkoholfria öl. Smaken av en sådan är ett av de mest traumatiska minnena i mitt liv.
/BR
Oh nej, BR. Ett antal kunniga personer, varav minst två är skribenter på den här bloggen, har sagt att Taybe-ölet är bättre än både Maccabi och Goldstar (själv är jag ingen öldrickare och avstår från att yttra mig i frågan). Så det finns alltså utmärkt palestinskt öl att tillgå.
Ja. Det kanske är psykologi då, Anna. Men att dricka detta Saudiska, alkoholfria öl var för en ölkonnaiesseur som mig ett lidande. Men jag mottar gärna tips på alkoholhaltiga såväl palestinska som israeliska ölsorter som finns att antingen importera själv eller att köpa i Sverige.
/BR
Har lust chockera BR en endaste gång: Den enda “öl” jag nånsin gillat var min barndoms “svagdricka” som kom i jättestora flaskor i träställningar; hade kapsyler av porslin som gjordes på porslinsfabriker. En riktig ölconnoisseur torde tappa medvetandet av en sån smak? Antar att jag saknar genen för ölgillande liksom somliga är genetiskt programmerade att inte gilla broccoli.
Ska vi lägga ner vapnen och börja dricka? Jag håller mig dock till saft och bulle. Importerar svenskt till Gasa. Om Soldaterna vid gränsen inte tror det är något annat så ska det nog gå :/.
Hada saft swede. Jalla ishrab ya soldier.
Jamen Jomaa……………vi borde väl prata om bombningen av smuggelkaravanen i Sudan. Heja Sion! Bra jobbat.
Dessutom har enligt sudanska källor IAF sänkt ett vapenlastat fartyg utanför Sudans kust. Mera heja Israel
/BR
BR:
Taybeh är en väldigt god palestinsk ölsort. Drick med måtta – som med all alkohol
/Editerat. Kommentaren saknar relevans för diskussionen. Jag rekommenderar att du söker dig till andra bloggar. al-hamatzav.org önskar en trevlig helg.GT./
Ni som har gett upp hoppet. De ortodoxa rabbinerna är emot Israel eftersom de anser att judendomen inte ska vara en nation. Zionismen är ett hot lika stort som terrorismen och nazismen/rasimen. Se dessa länkar, de värmer:
http://www.youtube.com/watch?v=9oeB3QhX2RI
http://www.youtube.com/watch?v=UBldNjquG28
http://www.youtube.com/watch?v=fqZPiuGPV7o
“Smart”Hans
Du verkar inte vara så smart trots allt. Bara ännu en i raden av “förståsigpåare” som påstår saker han inte begripit.
De ortodoxa rabbinerna är inte motståndare till en judisk stat. Men de anser att den i enlighet med bibelns profetior bara får upprättas av Messias efter att denne inkarnerat på jorden. De vill alltså ha en judisk religiös stat upprättad i enlighet med judiska profetior och inte såsom idag en sekulär sionistisk.